Стивън Хокинг - един от най-въздействащите мислители на нашето време - днес навършва 75 години. Той е интелектуален идол, известен не само заради приключенския дух на своите идеи, но и заради яснотата и остроумието, с които ги изразява.

Насладете се на тези 15 цитата от него.

•    Най-големият враг на знанието не е незнанието, а илюзията за знание.

•    Интелигентността е способността да се адаптираш към промените.

•    Ние сме просто един напреднал род маймуни на една малка планета от една много обикновена звезда. Но ние можем да разберем Вселената. Това ни прави нещо много специално.

•    Моята цел е проста. Тя е да разбера напълно Вселената, защо е такава, каквато е и защо изобщо съществува.

•    Човек не може просто да спори с една математическа теорема.

•    Забелязал съм дори хора, които твърдят, че всичко е предопределено и че не може да направим нищо, за да го променим, хора, които се оглеждат преди да пресекат пътя.

•    Животът щеше да е трагичен, ако не беше смешен.

•    Еволюцията е създала мозъците ни така, че да не може да си представим 11 измерения. Въпреки това, от чисто математическа гледна точка, е също толкова лесно да се мисли в 11 измерения, колкото и в три или четири.

•    Очевидно е, че заради моето увреждане, имам нужда от помощ. Но винаги съм се стремял да преодолея ограниченията на състоянието ми и да водя колкото се може по-пълноценен живот. Обиколил съм света от Антарктика до нулева гравитация.

•    Ние сме в опасност от самоунищожение от нашата собствена алчност и глупост. Не може да продължаваме да гледаме само себе си в една замърсена и пренаселена планета.

•    Пътуването във времето се е мислило за научна фантастика, но Общата теория на относителността на Айнщайн допуска възможността, че бихме могли да деформираме време-пространството толкова много, че може да излетим с ракета и да се върнем, преди да сме излетели.

•    "Нищо" не може да съществува вечно.

•    Защо сме тук? Откъде идваме? По принцип това са въпроси за философията, но философията е мъртва.

•    Наблюденията показват, че Вселената се разширява все повече и повече. Тя ще се разширява вечно, ставайки все по-празна и все по-тъмна.

•    Общопризнато е, че жените са по-добри от мъжете в езиците, личните отношения и изпълнението на много задачи едновременно, но по-малко добри в ориентирането по карта и в представянето си за пространство. Поради това не е неразумно да се предположи, че жените не могат да са по-дори по математика и физика.