Птица ли е, самолет ли е? Или сребриста мравка от Сахара?

Представяме ви Cataglyphis bombycina – най-бързата мравка в целия свят. Известна още като сребриста мравка от Сахара, тя може да достигне скорост, която е 108 пъти по-висока от протежението на тялото си (при това в секунда) по време на най-горещите части от деня, когато пясъците достигат до 60 градуса по Целзий.

Това е и едно от най-бързите насекоми на планетата. Преди него са единствено австралийският тигров бръмбар и калифорнийските крайбрежни кърлежи.

По какъв начин обаче определяме колко бързо се движи едно миниатюрно насекоми? Не е лесно, но все някой трябва да свърши и тази работа.

Снимка: Pavel Krasensky / Shutterstock

С помощта на брашнен червей за примамка, учени успяват да накарат насекомите да влязат в алуминиев канал. Впоследствие те записват и изучават движенията внимателно. Въпреки че крачетата им са 1/5 по-къси от техните братовчеди - Cataglyphis fortis – сребристите мравки от Сахара правят 47 крачки в секунда, което е около 1/3 по-бързо от роднините им.

Вместо да тичат, те буквално препускат в галоп, като вдигат и шестте си крака от земята едновременно. А благодарение на перфектния синхрон не затъват в пясъка. „Ето защо те буквално „прелитат“ през въздуха“ – коментира Сара Пфайгър, участничка в проучването.