Микропластмасата е навсякъде – от върховете на Арктика до дъното на храносмилателната ви система. Нейният ефект върху обитателите на Земята обаче е все още слабо проучен.

Сега екип от изследователи от университета "Англия Ръскин" установиха в лабораторни условия, че наличието на микропластмаса в почвата може да попречи на растежа на земните червеи и дори да доведе до отслабването им. Това са наистина притеснителни новини, тъй на практика те са "инженерите на екосистемата", "архитектите на плодородната почва". Те поглъщат мъртва органична материя и допринасят за наситеността с хранителни елементи. Ако растежът им се забавя, биоразнообразието може сериозно да се наруши.

Оказва се, че излагането на пластмаса, каквато се използва за производството на бутилки и торбички за пазар, намалява теглото на дъждовните червеи с 3,1 процента за 30 дена. Ако за същия период те са в чиста пръст, теглото им се увеличава с 5,1 процента.

Учените са изследвали ефекта от полимлечната киселина - биоразградим полимер, от полиетилена с висока плътност и от текстилния акрил и найлон върху почвата. Те са установили, че полиетиленът, използван в пластмасовите бутилки и пазарните торбички, намалява рН на почвата. Полимлечната киселина намалява растежа на тревата и поникването на семената й.

Изследването е публикувано в Environmental Science & Technology