Астрономи се натъкнаха на странна вихрушка от камъчета, прах и газ, обкръжаваща млада звезда. Те подозират, че тук – в рамките на този материал с формата на полумесец – се образува бъдеща екзопланета.

Не за първи път учените проявяват интерес към тази система. През 2019-та те откриха, че именно тук се образува три екзопланети в една доста широка орбита. В частност, те успяха да се натъкнат на доказателства за съществуването на огромен вертикален поток от газ в диска от материал, от който тези планети се формират. Те го изобразиха като огромен водопад, захранван от планетарната формация.

Потенциалната нова планета около HD 163296 – звезда, разположена на 330 светлинни години от нас в съзвездието Стрелец – всъщност е много по-близо до звездата от останалите три планети. Тази нова характеристика на диска е почти на същото разстояние от звездата, на което е и Меркурий от Слънцето. Тя обаче се движи по-бързо от Меркурий, а най-горещата част от диска се завърта около веднъж на месец.

Температурите обаче са онова, което привлича вниманието на учените. В сравнение с останалата част на диска, този регион изглежда е много по-горещ. Екипът подозира, че горещото място в действителност е вихрушка, където прахът е основната доминираща съставка.

Симулациите подкрепят тази идея. Компютърни модели подсказват, че за разлика от останалите места в диска, тук вихрушката буквално стрива малките камъчета и не остава нищо друго, освен прах. Откритието е важно, тъй като ще ни помогне да разберем как точно се формират планетите – и в частност, скалистите като нашата собствена Земя.

Снимка, направена от ALMA, на протопланетарния диск около младата звезда HD 163296. Новите наблюдения успяват да надникнат точно в неговата среда. Източник: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO); A. Isella; B. Saxton (NRAO/AUI/NSF) CC BY 4.0.

Наблюденията са направени посредством един изключително хитър трик. Комбинирайки инфрачервените наблюдения от четири различни телескопа от съоръжението VLT (Много големия телескоп) на Европейската южна обсерватория, екипът успява да създаде виртуален телескоп с диаметър 200 метра – много по-голям от който да е телескоп в обсерваторията.

Дискът от газ, обкръжаващ звездата, е един от най-ярките, откривани някога – именно това прави възможни и наблюденията през последните няколко години. Екипът се надява да приложи този подход и при други системи и съответно – да разшири познанията ни за начините, по които се образуват планетите.

Откритието е публикувано в Astronomy & Astrophysics.