Учени представиха първите снимки, направени от европейския космически телескоп „Евклид“ - блестяща и зашеметяваща колекция от галактики, твърде многобройни, за да бъдат преброени, съобщава АП.

Снимките бяха разкрити от Европейската космическа агенция (ЕКА) четири месеца след изстрелването на телескопа от Кейп Канаверал.

Въпреки че подобни небесни пейзажи са наблюдавани и преди от космическия телескоп „Хъбъл“ и др., снимките на „Евклид“ предоставят „пределно ясни астрономически изображения на голям участък от небето с поглед далеч в дълбините на Вселената“, заявиха от агенцията.

На една от снимките „Евклид“ е заснел групов кадър на 1000 галактики в клъстер, отдалечен на 240 милиона светлинни години, на фона на повече от 100 000 галактики, отдалечени на милиарди светлинни години, пише БТА. Една светлинна година е  равна на 9,5 трилиона километра.

Според екипа много от тези галактики са били твърде слаби като излъчване, за да бъдат видени досега.

Телескопът направи снимки на сравнително близка спирална галактика, която е аналог на нашия Млечен път. Въпреки че преди това космическият телескоп „Хъбъл“ е наблюдавал сърцето на тази галактика, снимката на „Евклид“ разкрива формирането на звезди в целия регион, казват учените.

„Евклид“ също така направи нови снимки на мъглявината Конска глава в съзвездието Орион - драматична „детска градина“ от малки звезди, станала известна благодарение на „Хъбъл“.

Чрез измерване на формата и движението на галактики, отдалечени на 10 милиарда светлинни години, астрономите се надяват да научат повече за тъмната енергия и материя, които съставляват 95% от Вселената.

Обсерваторията ще изследва милиарди галактики през следващите шест години, създавайки най-пълната триизмерна карта на космоса, правена някога. НАСА е партньор в мисията на стойност 1,5 млрд. долара и доставя инфрачервените детектори за телескопа.

Изстрелян през юли, „Евклид“ обикаля около Слънцето на около 1,6 милиона километра от Земята. Телескопът е кръстен на прочутия математик Евклид от Древна Гърция.

Съзвездието Персей се намира на около 240 милиона светлинни години от Земята.  Снимка: ESA