Човешките същества от хилядолетия се взират със със страхопочитание в огромния поток от звезди - ярки и бледи, които светят в нощното небе на Земята и съставляват Млечния път. Сега обаче учени за първи път са наблюдавали нашата галактика по съвсем нов начин - с помощта на неутрино, съобщава публикация в сп. "Сайънс".

Международен екип от учени съобщи, че е получил първото изображение на Млечния път не на базата на електромагнитно излъчване - светлина, а на призрачните субатомни частици, наречени неутрино.

Учените са открили високоенергийни неутрино в девствен лед дълбоко под повърхността на Антарктида, след което са проследили източника им до райони в Млечния път. Това е  първият път, когато тези частици са наблюдавани да произлизат от нашата галактика, пише БТА. Гледката се различава фундаментално от това, което можем да видим със собствените си очи или с уреди, които измерват други електромагнитни източници като радиовълни, микровълни, инфрачервени, ултравиолетови, рентгенови и гама-лъчи.

Това не са звезди, планети и други обекти, които могат да се наблюдават благодарение на тяхната светлина, а по-скоро загадъчни източници на неутрино с галактически произход, вероятно остатъци от експлозивната смърт на звезди, наречени свръхнови.

Частиците неутрино са засичани от десетилетие от детектора АйсКюб (IceCube) в американска научноизследователска станция на Южния полюс, който използва над 5000 сензора, покриващи площ с размерите на малка планина.

"Това наблюдение е новаторско. То утвърди галактиката като източник на неутрино. Всяка бъдеща работа ще се позовава на това наблюдение", каза физикът от Техническия университет в Джорджия Игнасио Табоада, говорител на изследването с АйсКюб.

По думите му тези първи в историята наблюдения на нашата Галактика с помощта на този вид частици вместо на електромагнитни вълни са голяма крачка напред в развитието на астрономията.

Неутриното е електрически неутрално, несмущавано дори от най-силното магнитно поле и рядко взаимодейства с материята. Заради това си е спечелило прозвището "призрачна частица". Докато пътуват през космоса, частиците неутрино преминават безпрепятствено през материята - звезди, планети, хора.

"Точно както светлината преминава, без да спира, през стъкло, неутрино може да премине през всичко, включително цялата планета Земя", каза Табоада.

Астрономите отдавна разчитат на изследването на светлината, за да изучават космоса. Този подход обаче има ограничения, защото не дава възможност за разбирането на много аспекти на Вселената, припомня Ройтерс.

Призрачните субатомни частици неутрино предоставят шанс за по-задълбочено изследване на Вселената, както и гравитационните вълни.