Астрономи засякоха гигантска следа от газ във външните предели на нашата галактика. Новооткритият гигант, наречен Катали, се намира на 22 килопарсека (71 754 светлинни години) от центъра на Млечния път. Специалистите смятат, че вероятно става дума за незабелязан до момента спирален ръкав.

В ново проучване, което предстои да излезе в The Astrophysical Journal Letters, изследователите обясняват как са използвали радио телескопа FAST, за да търсят облаци от неутрален атомен водород (H I) в регион на небосвода, разположен на 1,4 килопарсека (4566 светлинни години) от Слънцето. Принципно подобни облаци съществуват единствено в спиралните ръкави на Млечния път, макар че досега не са откривани каквито и да било големи газови влакна отвъд най-външния спирален ръкав, известен като Outer Scutum-Centaurus (OSC).

Съвсем неочаквано обаче учените засичат газово тяло, пътуващо със средна скорост от 150 км/с, което означава, че се намира зад OSC. „Структурата от H I е дълга 1,1 килопарсека (3588 светлинни години) – за момента изглежда тя е най-далечното и най-голямо гигантско влакно в галактиката и ние го кръстихме Катали“, пишат те.

След като съпоставят своите данни с тези от проучването HI4PI all-sky H I, изследователите изчисляват, че тази колосална структура всъщност е много по-голяма – дължината ѝ е 5 килопарсека (16 310 светлинни години).

Макар и на теория да е възможно Катали да е просто едно твърде голямо газово влакно, то не се придържа към по-голямата част от правилата, на които се подчиняват подобни структури. Така например дори и да оставим настрана необичайния размер и огромното разстояние, на което се намира от галактическия център, то изглежда не е физически свързано към нито един от спиралните ръкави на Млечния път.

На базата на тези наблюдения учените предлагат две възможни обяснения за Катали: „това или е гигантско влакно с дължина ∼5 килопарсека, или част от нов ръкав на EOG (екстремна външна галактика]”.

Според изчисленията им Катали е приблизително 5 пъти по-дълго и широко – съотношение, сходно с другите спирални ръкави. От друга страна, структурата не е с типичната за спиралните ръкави форма, нито пък се напасва спрямо изкривената ос на останалата част от галактиката.

„Ако Катали е газово влакно, намиращо се отвъд OSC, то как се е образувала подобна гигантска структура? – питат те. – Ако пък Катали е част от нов спирален ръкав в EOG, то не по-малко странно е, че той не следва изцяло изкривяването на галактиката“.