На петък 13-и космическата скала 2020 VT4 постави нов рекорд, като премина на едва 400 км над южната част на Тихия океан. За справка – Международната космическа станция орбитира над Земята на същото разстояние.

Астероидът бе засечен на 14 ноември от системата ATLAS в обсерваторията Мауна Лоа в Хавай – близо 15 часа по-късно. Това не е нещо необичайно за бързодвижещите се космически обекти и особено за астероиди като 2020 VT4, които приближават Земята от Слънцето и се намират в „сляпото ни петно“.

2020 VT4 е широк около 5-10 метра – горе-долу колкото малка къща. Той на практика разби рекорда на астероида 2020 QG, който на 16 август тази година прелетя край Земята на едва 3000 км.

За съжаление, близкото преминаване на стероида е останало незабелязано. То се е случило в 17:20 ч (универсално време) на 13 ноември над южната част на Тихия океан край островите Питкерн. Впоследствие е преминал по ръба на земната сянка и е напуснал пределите на планетата ни. Нито един земен сателит (включително Международната космическа станция, която по това време също се е намирала на южната част на Тихия океан) не е засегнат.

Астероидът 2020 VT4. Източник: ATLAS/Larry Denneau

2020 VT4 ще посети Земята отново на 13 ноември 2052-а. Тогава обаче той ще е на много по-голямо разстояние от нас – 0.02 астрономически единици (1 АЕ = на разстоянието от Земята до Слънцето). Рекордът на 2020 VT4 ще бъде труден за разбиване, но 2020-а все още не е отминала.