Астрономи от Принстънския университе с изненада откриха на 50 светлинни години от Земята планета, „твърде масивна за своята звезда“, съобщава Ройтерс.

В галактиката ни Млечен път най-разпространеният тип звезда се нарича червено джудже - много по-малка и по-слабо светеща от Слънцето. Тези звезди - или поне така се смяташе - просто не са достатъчно обемисти, за да приемат планети, много по-големи от Земята.

Но откриването на планетата LHS 3154b, чиято маса е поне 13 пъти по-голяма от тази на Земята, в орбита около червено джудже, чиято маса е само 11% от масата на Слънцето, накара астрономите да преосмислят теорията за образуването на планети, пише БТА. Съотношението на масата на тази планета спрямо нейната звезда е повече от 100 пъти по-голямо от това на Земята спрямо Слънцето.

„Открихме планета, която е твърде масивна за своята звезда“, казва астрономът от Университета на Пенсилвания Суврат Махадеван, един от ръководителите на изследването.

Звездата, наречена LHS 3154, се намира сравнително близо, на около 50 светлинни години от Земята. Светлинната година е разстоянието, което светлината изминава за една година - 9,5 трилиона км.

Слънцето е около хиляда пъти по-светло от тази звезда. „Трудно е да се каже, че това е звезда“, казва астрономът от Принстънския университет Гудмундур Стефансон, научен ръководител на изследването. „Тя има маса малко над границата за поддържане на водороден синтез, което е условието да се счита за звезда“, добави ученият.

Орбитата на планетата LHS 3154b е на около 2,3% от разстоянието на Земята от Слънцето, като тя обикаля около звездата си на всеки 3,7 дни. Тя може да бъде уподобена по размер и състав на Нептун, най-малката от четирите газови планети в Слънчевата система.

Въз основа на вероятния състав на новооткритата планета, подобен на този на Нептун, и близостта й до звездата, вероятността да поддържа живот е изключително малка, каза Стефансон.

Изследването е публикувано в Science.