Учени установиха, че астронавтите страдат от главоболие в космоса, макар и преди това на земята да не са имали такива проблеми, съобщи Ройтерс.

В изследването са включени 24 астронавти от американската, европейската и японската космическа агенция, работили на Международната космическа станция (МКС) до 26 седмици. Само двама от тях не са страдали от главоболие в космоса. Процентът е много по-голям от очаквания от специалистите.

Някои от главоболията са приличали на мигрена, други са били тензионни. Те са били характерни не само за първите седмици в космоса, когато тялото се адаптира към микрогравитацията, пише БТА. През първоначалния период са били по-чести мигрените, а по-късно - тензионните главоболия, установиха учените от Медицинския център към Университета в Лайден.

"През първата седмица тялото трябва да се адаптира към липсата на гравитация, известна като синдром на космическа адаптация. Този феномен е подобен на неразположението при пътуване и може да причини гадене, повръщане,  замайване и главоболие", казва Ван Остерхаут от екипа. "По-късно главоболие може да е резултат от увеличаването на вътречерепното налягане. Заради микрогравитацията се натрупва повече течност в горната част на тялото и главата, което води до по-високо налягане в черепа."

Мигрените, изпитвани на Земята, често са пулсиращи, с продължителност от четири до седем часа, придружени от симптоми като гадене, повръщане, свръхчувствителност към светлина и шум. Тензионните главоболия обикновено са с по-тъпа болка в цялата глава, без другите симптоми.

Астронавтите - 23 мъже и една жена, са съобщили общо за 378 главоболия за общо 3596 дни в орбита. Никой от тях не е съобщил за главоболие след връщането на Земята.

Други описани ефекти от полетите в космоса са атрофия на костите и мускулите, промени в мозъка, сърдечносъдовата и имунната система, проблеми с вестибуларния апарат и очите. Има опасения и за риск от рак заради продължителното излагане на радиация.