Кадри, заснети от телескопа "Джеймс Уеб", показват в забележителни детайли 19 галактики, намиращи се сравнително близо до Млечния път и даващи нови сведения за оформянето на звездите, за галактическата структура и еволюция, съобщи Ройтерс.

Кадрите бяха представени публично в понеделник от учени, работещи по проекта Physics at High Angular resolution in Nearby GalaxieS (PHANGS) на няколко големи астрономически обсерватории.

Най-близката от 19-те галактики, наречена NGC5068, се намира на около 15 милиона светлинни години от Земята. Най-далечната от тях е NGC1365 и е на около 60 милиона светлинни години от Земята. Светлинната година е разстоянието, което светлината изминава за една година или 9,5 трилиона километра.

Телескопът "Джеймс Уеб" бе изведен в орбита в космоса през 2021 г. и започна да събира данни през 2022 г., като променя разбирането за зората на вселената чрез прецизни изображения на космоса. Орбиталната обсерватория наблюдава вселената основно с инфрачервена светлина. Космическият телескоп "Хъбъл", който бе изведен в орбита през 1990 г. и все още действа, изследва космоса основно с ултравиолетов спектър.

Спиралните галактики, приличащи на огромни въртележки, са често срещан тип галактики. Нашият Млечен път е една от тях.

Новите наблюдения са извършени от камерата за близък инфрачервен диапазон (NIRCam) и инструмента за среден инфрачервен диапазон (MIRI) на Уеб. Те показват около 100 000 звездни купове и милиони, а може би и милиарди отделни звезди.

"Тези данни са важни, тъй като ни дават нова представа за най-ранната фаза на звездообразуването", казва астрономът от Оксфордския университет Томас Уилямс, който ръководи обработката на данните от изображенията от екипа.

Източник: Източник: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Lee (STScI), T. Williams (Oxford), PHANGS Team)