Австралийски астрономи откриха за първи път сеизмична вълна, формирала се в древна галактика, предаде Синхуа.

Екип от изследователи от Австралийския национален университет използва най-модерния телескоп АЛМА в Чили, за да разгледа подробно BRI 1335-0417 - далечна галактика на повече от 12 милиарда години. Това дава възможност да се разбере по-добре как се е образувала.

Открита за първи път през 2021 г. с помощта на телескопа АЛМА, BRI 1335-0417 е най-старата и най-отдалечената известна спирална галактика във Вселената, пише БТА. Спирална е галактика, която обикновено има въртящ се диск със спирални "ръкави", простиращи се от плътно ядро.

С помощта на АЛМА австралийските учени успяват да уловят движение на газ около BRI 1335-0417 и образуване на сеизмична вълна - първият подобен случай в света при ранна спирална галактика.

Поради огромното разстояние между Земята и BRI 1335-0417 изображенията, наблюдавани през телескопа АЛМА сега, са от времето, когато Вселената е била само на 10 процента от сегашната си възраст, отбелязва Синхуа.