Изследователи от Токийския университет са разработили метод за покриване на роботизиран пръст с "кожа" от живи човешки клетки. Кожата, създадена по новата технология, има водоотблъскващи свойства и е способна да се самовъзстановява, пише "Сайънс дейли", цитиран от БТА. Създаденото от учените двуслойно покритие, което се състои от съединителна тъкан и външен епител, имитира външния вид и тактилните свойства на човешката кожа и има способността да се самолекува.

Технологията за производство на изкуствена кожа е описана в списание "Matter". За да създадат кожата, учените първо са потопили роботизирания пръст в цилиндър, пълен с разтвор на колаген и дермални фибробласти - основните компоненти на съединителната тъкан на човешката кожа. След известно време клетките са започнали да се свиват и да покриват плътно изкуствения пръст. След образуването на вътрешния слой разработчиците са поставили пръста в разтвор от човешки кератиноцити.

Учените обясняват, че тези епителни клетки придават текстура на изкуствената кожа и създават бариера за задържане на влагата. В експерименти учените са показали, че покритието е достатъчно здраво и еластично, за да издържа на динамични движения, като например сгъване и разгъване на пръста.

Изследователите са демонстрирали и способността на кожата да "лекува" рани и да заздравява като във филма "Терминатор 2: Денят на страшния съд". Ако целостта на покритието е нарушена, достатъчно е да се постави колагенова превръзка, която постепенно се превръща в кожа, стягайки раната.

Изследователите отбелязват, че създадената от тях изкуствена кожа все още не е съвършена. Тя не може да оцелее дълго време, ако не бъде снабдявана с хранителни вещества и почиствана от мъртви клетки. Учените планират в бъдеще да усъвършенстват кожата, внедрявайки в клетъчната структура сензорни неврони, космени фоликули, нокти и мастни жлези.

Изследването е публикувано в Matter.