Синята светлина от телевизора, лаптопа и мобилния телефон може да промени клетъчната структура и по този начин да ускори процеса на стареене, съобщи ЮПИ, позовавайки се на американски учени.

"Прекомерното излагане на синя светлина от ежедневно използвани устройства може да има пагубен ефект върху различни клетки в тялото - от кожни и мастни до сензорни неврони - казва д-р Ядвига Гибултович, ръководител на екипа от университета на Орегон. - Изследването ни показва, че избягването на прекомерно облъчване може да е добра стратегия против стареене".

От предишно изследване на университета е известно, че когато винарките са изложени на светлина, се активират гени, защитаващи ги от стреса, и тези, които са постоянно на тъмно, живеят по-дълго.

За да разберат защо високоенергийната синя светлина е отговорна за ускоряване на стареенето при винарките, учените са сравнили нивата на метаболити, когато са ги излагали на синя светлина в продължение на две седмици, с показателите на такива, стояли само на тъмно.

Резултатите показват, че излагането на синя светлина предизвиква сериозни различия в нивата на метаболитите - много важни за правилното функциониране на клетките химикали. Нивата на метаболита сукцинат се увеличават, но на глутамата намаляват, предава БТА.

"Сукцинатът е много важен за производство на гориво за функционирането и растежа на всяка клетка. Високите му показатели след излагане на синя светлина могат да бъдат сравнени с това бензин да има в колонката, но не и в автомобила", обяснява Гибултович.

"Друг притеснителен резултат е, че молекули, отговарящи за комуникация между невроните - като глутамат, са на най-ниско ниво след излагане на синя светлина", добавя Гибултович.

Тези промени говорят, че клетките работят на ниво под оптималното, което може да предизвика преждевременната им смърт.

Учените предвиждат да изследват ефекта на синята светлина и с човешки клетки.