Базираната в Торонто компания Horizon Aircraft представи модел в мащаб 1:2 на прототипа Cavorite X5 eVTOL. Той дава представа за устройството на тази машина и дори ще участва в първите летателни изпитания. Очакванията са до 2025 г. да бъде създадена пълноразмерна пилотирана версия. 

Основното предимство, но и сложността на Cavorite X5, се крие в неуточнения статут на продукта, който обаче е важен при правилата за неговото сертифициране и използване. Самите автори на разработката са склонни да смятат, че това е свръхлек самолет с възможност за вертикално излитане и кацане. Той ускорява, излита и каца като самолет, може да кръжи и каца безопасно като мултикоптер, ако е необходимо, но все пак е проектиран да лети от точка А до точка Б. Уникалността на дизайна на Cavorite X5 е, че рядко използваните двигатели VTOL, са скрити зад плъзгащи се обтекатели, така че да се сведе до минимум въздушното съпротивление. Благодарение на това апаратът с дължина 4,6 м и размах на крилата 6,7 м ускорява до 450 км/ч и лети до 500 км при едно зареждане с гориво. Но не се зареждат батерии -  те също са монтирани, но като помощен елемент за специални режими на полет.  

Основателят на Horizon Aircraft Брандън Робинсън, бивш пилот на изтребител F-18, възхвалява Cavorite X5 като първия пилотиран самолет от този вид, който може да лети и маневрира достатъчно бързо на свръхниски височини. Но в същото време той е защитен от падане от система за вертикално кацане, която дори не е част от военно оборудване. В бъдеще Cavorite X5 може да се използва като мобилна десантна машина-амфибия, способна бързо да транспортира взвод на специалните части SWAT до местоназначение, да го спусне безопасно и да го изведе от мястото на акцията по максимално бърз начин.

Източник: Мениджър Нюз