Идеята да се поставят колела на мебели съществува от стотици години. От специално изработения стол с четири малки колела, използван от крал Филип II през 16-и век, до инвалидната количка на парализиран часовникар в Германия с предно колело със зъбна предавка и ръчна манивела, представена през 1665 г. — новаторството не стои на едно място.

Без значение дали са задвижвани ръчно или с електричество, инвалидните колички несъмнено са подобрили живота на милиони хора, които изпитват затруднения при ходене. Днес същите цифрови технологии, които променят начина ни на живот, работа, придвижване и взаимодействие — изкуствен интелект, триизмерен печат, интернет на нещата, гласово активиране — се прилагат и в изработването на инвалидни колички.

„Понастоящем се провеждат голям брой изследвания, които демонстрират как съвременните технологии могат да помогнат на хората с увреждания да станат по-независими“, казва Мануел Лаи, съосновател на IRIS, водещо МСП, специализирано в разработването на иновативни технологии.

Това са добри новини за хората с ограничена подвижност особено ако живеят в градски центрове. Въпреки многобройните значителни постижения през последното десетилетие, проблемите с подвижността продължават да бъдат пречка пред равностойното участие на хората с увреждания в обществения живот.

Самоуправляваща се количка с плащане за ползване

„За хората с увреждания и възрастните ни трябват ни решения за мобилност, които насърчават социалното им приобщаване в градска среда и дават възможност за лесно придвижване, без да им е необходима помощ“, казва Лаи.

Като координатор на проекта FreeWheel, той прекарва повече от година в изучаване на потребностите и изискванията на ползващите инвалидни колички, като разработва решение, специално предназначено за градска среда.

Резултатът е интелигентен модул, комбиниращ електроенергия и автономно придвижване с гъвкав дизайн, който може да бъде приспособен към всяка инвалидна количка. Интелигентният модул дава възможност ръчна инвалидна количка да се задвижва от специално приложение.

„Потребителят трябва само да зададе дестинацията в приложението за инвалидната количка и тя стига до целта сама, като адаптира маршрута, така че да избягва неподвижни или подвижни препятствия“, обяснява Лаи.

Макар че самата технология за изработване на инвалидни колички е новаторска, може би най-иновативният аспект на FreeWheel е бизнес моделът. „Традиционните бизнес модели за инвалидни колички се основават на продажбата на устройството и следователно на собствеността върху него“, казва Лаи. „Това означава първоначална инвестиция, която може да действа като бариера и оставя по-голямата част от цената на собствеността за сметка на крайния потребител.“

Като се ръководи от принципите на икономиката на сътрудничеството, Лаи планира да въведе подход на „плащане при ползване“, който се използва за коли и велосипеди в много европейски държави.

„Това означава, че цената на инвалидната количка се покрива чрез абонамент, който потребителите плащат, когато я използват, което я прави идеална за наемане при необходимост в мола или туристическия обект например“, пояснява Лаи. 

Просто, но блестящо

С моторизирането и добавянето на нови интелигентни технологии инвалидната количка бе изобретена наново, а управлението ѝ от потребителите бе подобрено значително.

Но иновациите могат да бъдат и „нискотехнологични“, какъвто е случаят с унгарските предприемачи, почерпили вдъхновение от скромния велосипед.

Всичко започва със Stringbike, малко предприятие в Унгария. Преди десет години то предизвиква сензация в света на велосипедите, когато представя иновативния си безверижен велосипед, в който традиционната верига е заменена от система с шнур и макара.

„Използван обикновено във ветроходството, шнурът осигурява тихо, без необходимост от масло, плавно управление на велосипеда“, обяснява Йозеф Какас от Stringbike.

„Един от клиентите ни бе лекар, който имал проблеми с коленете. Той ни каза, че му е по-лесно да кара Stringbike, отколкото традиционен велосипед, тъй като изпитва по-малко болка. Това ни вдъхнови да използваме технологията си за медицински цели.“

Да прескочим бързо в 2019 г., когато иновативното им предприятие спечелва финансиране по програма „Хоризонт 2020“ за проекта STRINGHANDBIKE. Проектът е насочен към три нови продукта, предназначени специално за хора със затруднена подвижност: Stringchair, StringHandbike и триколка, в чието разработване лежи собственото фирмено решение въз основа на системата шнур — макара.

Те установили, че при традиционната ръчна инвалидна количка ръцете на потребителя са подложени на голямо напрежение. Протягането назад, за да се изтласка количката напред, причинява болка в раменете. В трите разработки на STRINGBIKE ръцете на потребителя се протягат напред, а количката се задвижва с натискане и издърпване на лост. Това намалява прилаганата сила върху раменните стави в сравнение със стандартните ръчни инвалидни колички.

„Има някои потребители на инвалидни колички, които не могат да протягат ръце назад, за да докоснат колелото на традиционната инвалидна количка, но са в състояние да използват лост, намиращ се пред тях“, казва Какас. „По такъв начин по-голяма група от хора със затруднена подвижност ще могат да използват продуктите ни с ръцете си.“

Stringchair и StringHandbike се предлагат като комплекти за закрепване към инвалидна количка, така че всички функции на традиционната инвалидна количка за запазени. Те могат да бъдат използвани както в дома, така и навън, и като медицинско изделие за ежедневна употреба. Stringchair вече е регистрирано медицинско изделие в Европейския съюз, стъпка, която в скоро време ще бъде предприета и за StringHandbike.

Без значение дали се задвижва от приложение или шнур, технологията за изработване на инвалидни колички се подобрява непрекъснато. Решенията FreeWheel и STRINGBIKE са само два примера как разработките за приобщаване на хората с увреждания разчупват бариерите пред социалното приобщаване за милиони хора с увреждания.

Изследванията в тази статия са финансирани от ЕС. Ако ви е харесала, може да я споделите в социалните медии.

Преоткриване на колелото, при това със стил

Ако мислите, че знаете какво представлява инвалидната количка — помислете си пак!

Сестрите Елве и Изи Кийн буквално изобретяват отново колелото, като работят с международни марки, за да създават креативни и пъстроцветни калъфи за колела за инвалидни колички.

Вдъхновена от сестра си, която е родена със spina bifida и е парализирана от кръста надолу, Елве основава IzzyWheels през 2019 г., предприятие с въображение, което разглежда инвалидните колички като платно за себеизява и творчество. През същата година те си сътрудничат с Барби за създаването на гама дизайни за нова и приобщаваща инвалидна количка, наречена Fashionista Doll.

Всяка двойка Izzy Wheels се изработва специално по поръчка. Всички калъфи за колела са уникални и всяка поръчка се обвива внимателно в красива луксозна опаковка в цветовете на дъгата.

Изследванията в тази статия са финансирани от ЕС. Тя е публикувана първоначално в Horizon, списанието за научни изследвания и иновации на ЕС.