„Съжалявам, че телевизията съществува“ –  заявява Кърт Вонегът в интервю за The Cable Guide от май 1991.

Изданието, ефимерна телевизионна брошура, изобилства от важна информация, като часовете и каналите, в които се излъчва „Кървав юмрук II” и Световното първенство на асоциацията по скуош. И на фона на всичко това – една очарователна среща с Кърт Вонегът и Рей Бредбъри. Двамата автори визионери сядат на масата и говорят не за друго, а тъкмо за телевизията.

Интервютата са представени с цел да се промотират два предстоящи телевизионни издания –„Маймунарникът“ на Вонегът по Showtime и „Театърът на Рей Бредбъри“ по HBO*, пише MentalFloss. Но дори когато правят пиар, писателите си остават такива, каквито ги познаваме – истински и язвителни.

„Телевизията е като лош учител в гимназията. Само дето е учител на всички.“ – казва Вонегът. Според писателя тя е причината бедните и непопулярните да са по-онеправдани от всякога.

„Нито едно хлапе не е научило нещо от „Улица Сезам“. Новините представят историята без последиците.“

Телевизията е идеалният наркотик – напълно поглъщащ и евтин. „Повечето хора живеят живот, който едва ли си струва“. А телевизията, организираната религия и цигарите според Вонегът „правят животът да си струва да се живее.“  „Като талидомида**: не знаеш какви са страничните ефекти, докато не е прекалено късно“.

Препращайки към теорията, че оловните тръби са довели до упадъка на Римската империя, той казва, че телевизията днес е може би нашето оловно отравяне, което ни прави „глупави и мързеливи“.

Материалът смекчава явителността на Вонегът, когато идва време да се вмести промоцията за неговия сериал по Showtime. „Нека зрителят е предуппреден“ – пише The Cable Guide. „Телевизията може да бъде скучна и подвеждаща, но малко качествени предавания, сред които „Маймунарникът“ на Вонегът, могат да бъдат „полезни за душата“.

Според Бредбъри телевизията, както и повечето съвременни книгите са „предимно боклук“.

„Претъпкан съм с боклук... Слушам радио. Гледал съм хиляди часове телевизия. Гледал съм всеки филм, правен някога... Когато бях на 16, гледах по 14 филма на ден. Всичко е едно и също. Няма никаква идея в „Хищникът“. Красиво е направен. Но, гледаш как хората ги убиват и това нищо не значи. Няма философски идеи. Тарзан беше по-умен: поне имаше връзка с Джейн. Сещам се за всички скапани книги наоколо, които превръщат мозъка ти в тиня.“

И все пак, телевизията не е изцяло ужасна. „Ако имаш някакво въображение, казва Бредбъри, „приемаш боклука заедно с всичко, което е отлично, и после ставаш себе си“. Бредбъри посочва научно-популярния сериал Nova като едно от любимите му предавания и нарича CNN „едно от най-революционните неща от години.“

„Много от това, което се случи в Европа, e резултат от телевизията. В крайна сметка посланието си проправи път и хората се разбунтуваха. Берлинската стена падна заради това, което хората видяха по телевизията. Цял свят видя събитията на площад Тиенанмън. И по време на кризата в Персийския залив CNN спечели войната.“  

Бредбъри не се тревожи, че повечето хора предпочитат телевизията.

„Има тъпаци, и за тях си има предавания. Нека. Аз съм разказвач от едно време. Моите учители са големите разказвачи. Ако можеш да привлечеш хората с идеите си, можеш да ги накараш да прочетат разказите ти, или да слушат, или да гледат. Това, което има значение, са идеите. Историята на света е история на идеите. В пещерите сме мечтали да ни е топло. И сме измислили дрехите. Научили сме се да палим огън.“

Въпреки че сравнява телевизията с опасен наркотик, Вонегът това казва, че може да разпознае доброто предаване, когато го види. „Бар наздраве“ е изключително добре направен. „Също и „Военнополева болница“ и „Хил Стрийт Блус”. И добавя:
 
„Ще ми се да бях написал „Бар Наздраве“ вместо което и да е от нещата, които съм написал.“

Можете да видите оригиналната статия от 1991 г. тук.

*Сериалът „Маймунарникът“ (The Monkey House) е телевизионна адаптация на сборника „Добре дошли в маймунарника“ заедно с още няколко разказа на Вонегът, а „Театърът на Рей Бредбъри“ (The Ray Bradbury Theater) е своеобразна телевизионна антология на писателя в 65 серии, базирани на неговите истории.
**Талидомид – медикамент, предписван като сънотворно и против прилошаване при бремени, станал известен по-късно с тежките си последици – деца, родени с малформации, трайни увреждания на нервната система и др.