Учени използваха изкуствен интелект (ИИ) при идентифицирането на няколко геоглифа, издълбани в пустинята Наска в южната част на Перу преди хиляди години. На новите древни творби (на снимките по-долу) виждаме чифт крака с размери 78 метра, риба (19 метра) и птица (17 метра).

Новото изследване е дело на екип от IBM Япония и Университета Ямагата, който е използвал алгоритми за дълбоко обучение, за да сканира огромно количество въздушни снимки на части от Наска - крайбрежната пустиня в южната част на Перу, която е добре известна с древните си произведения на изкуството, издълбани в пейзажа.

Учените твърдят, че с помощта на тази техника могат да открият потенциално нови геоглифи около 21 пъти по-бързо, отколкото единствено и само с невъоръжено око.

Как е възможно това? Моделът анализира светкавично огромни масиви от визуални данни и се научава да разбира кои характеристики са свързани с определени категории (в случая – линиите на геоглифите в Наска).

""Дълбокото учене" е метод за машинно обучение, който изгражда и обучава невронни мрежи, вдъхновени от взаимовръзката на нервните клетки в мозъка, за да даде възможност на компютрите да научават характеристиките от големи количества данни и впоследствие да правят прогнози или да вземат решения. То демонстрира висока производителност в задачи като разпознаване на изображения, обработка на реч и обработка на естествен език", гласи изявлението на Университета Ямагата по повод новото изследване.

Източник: M Sakai, et al. Yamagata University, 2023

"Откриването на обекти чрез дълбоко обучение идентифицира автоматично специфични класове обекти от изображения и определя тяхното местоположение, размер и класификация. Процесът е подобен на този, който хората използват, когато разпознават неща като "кучета" или "котки", но в този случай го прави компютърът", се добавя в изявлението.

Знаците в Наска представляват геоглифи в пустинята Наска, създадени между 500 г. пр. н. е. и 500 г. сл. н. е. През последното столетие са открити стотици от тези мистериозни творения.

Счита се, че са създадени от племена, известни като култура Наска, чиито цивилизация е била развита през периода от 200 г. пр.н.е. докъм 600 г. По всяка вероятност древните хора са ги "рисували", като са отстранявали горния слой червеникава и богата на желязо пръст, за да разкрият долния и по-светъл пласт на почвата.

Природните мотиви са едни от най-често срещаните – например животни, включително риби, птици, буболечки, гущери, кучета, котки, маймуни и хора, както и растения като дървета и цветя. Някои изображения пък са по-„извънземни“ – например двулики човекоподобни чудовища и гигантски двуглави змии, които ядат хора.

Има много предположения за това защо хората са полагали толкова големи усилия, за да създадат подобни гигантски гравюри. Според някои изследователи те може да са служили като пътни знаци или да са имали някакво астрономическо значение, докато други твърдят, че това са произведения на изкуството, създадени специално за небесните божества.

Засега отговорът на този въпрос остава неизвестен - дори за изкуствения интелект.

Новото изследване е публикувано в Journal of Archaeological Science.