Airbus залага на водорода, за да лети с нулеви емисии от 2035 г. Европейският производител, който от години работи за усъвършенстването на хибридни и 100% електрически двигатели, концентрира усилията си върху разработването на три модела самолети, които ще ползват водорода като основен енергиен източник, пише испанското икономическо издание eleconomista.es. 

"Концепциите, които разкриваме, показват на света нашата амбиция да създадем смела визия за бъдещи полети с нулеви емисии. Твърдо вярвам, че използването на водород, в синтетични горива или използван като основен енергиен източник за търговски самолети, има потенциала за значително намаляване на въздействието на авиацията върху климата", заяви Гийом Фари, изпълнителен директор на Airbus.

Според компанията водородът е "чисто и обещаващо" гориво, което "вероятно ще бъде решението, което ще бъде приложено в аерокосмическия сектор и в други индустрии за постигане на неговите климатично неутрални цели за емисии".

В други видове транспорт, като железопътния, водородът също се използва като алтернатива на дизеловите влакове. Френската инженерна компания Alstom работи по модели, базирани на това гориво от години, а испанският производител на междуградски, стандартни и високоскоростни пътнически влакове Talgo представи първия си прототип на система с водородни горивни клетки за близки и средни разстояния миналата седмица.

Airbus отбелязва, че въвеждането на водород във въздушната екосистема изисква участието на индустриални партньори, като летища и авиокомпании, и публичния сектор.

"За да се справят с тези предизвикателства в ежедневните операции, летищата ще се нуждаят от значителна инфраструктура за транспортиране на водород и зареждане с гориво. Необходима е и подкрепата на правителствата, увеличаване на финансирането за научноизследователска дейност и цифровизация, както и прилагане на механизми за насърчаване на използването на устойчиви горива и обновяването на самолетния парк, позволявайки на авиокомпаниите да пенсионират по-рано по-старите самолети", обяснява производителят в съобщение, в което уточнява, че работи върху разработването на различни технологии, за да види дали някои са печеливши и жизнеспособни.

Трите концепции

Дизайн на "смесено тяло на крилото" (до 200 пътници), при който крилата се сливат с основния корпус на самолета и с обхват, подобен на този на концепцията, използващ турбовентилатор. Изключително широкият фюзелаж позволява множество възможности за съхранение и разпределение на водорода, както и за конфигурация на кабината.

Турбовитлов дизайн (до 100 пътници), който използва турбовитлов двигател вместо турбовентилатор, също задвижван от изгаряне на водород в модифицирани газотурбинни двигатели, което им позволява да изминат над 1000 морски мили - идеалният избор за пътуване късо разстояние.

Турбовентилационен дизайн (120-200 пътници) с обхват над 2000 морски мили, способен на трансконтинентални операции и задвижван от модифициран газотурбинен двигател, който работи чрез изгаряне на водород, вместо да използва реактивно гориво. Течният водород ще се съхранява и разпределя с помощта на резервоари, разположени зад задната преграда под налягане.

"Тези концепции ще ни помогнат да проучим и надградим дизайна на първия неутрален по отношение на климата търговски самолет с нулеви емисии, който възнамеряваме да въведем в експлоатация до 2035 г.", каза Гийом Фари. По думите му, преходът към водород като основен енергиен източник за тези концепции на въздухоплавателните средства ще изисква решителен тласък от цялата авиационна екосистема.

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова / Мениджър Нюз