Учени предполагат, че са установили причината, поради която вълците в различни райони на Северна Америка сменят цвета на козината си, съобщи електронното издание "Юрикалърт".

Изследването е на специалисти от университета на Оксфорд, висшето учебно заведение на щата Пенсилвания и от национален парк Йелоустоун в САЩ.

Пътувайки от северните части на Канада през Скалистите планини в САЩ към Мексико, колкото по на юг човек се движи, толкова повече черни вълци среща. Причините за това от доста време озадачават учените.

“В повечето райони на света черните вълци липсват или са голяма рядкост, но в Северна Америка те са често срещани на едни места, а на други ги няма", обяснява професор Тим Коулсън от Катедрата по биология на Оксфордския университет, който ръководи изследването. Изследователите от доста време се опитват да установят на какво се дължи това.

“Сега имаме обяснение, основано на проучвания на вълци в Северна Америка и на модел, направен на базата на данни, събрани от колеги, които работят в националния парк Йелоустоун”, обяснява той в публикация в изданието "Сайънс".

Цветът на козината на вълците зависи от определен ген. В зависимост от него животното може да е черно или сиво, предава БТА. Специалистите установяват, че този ген може да играе роля и при защитата срещу заболявания, включително и срещу вируса на болестта гана (CDV). Според тях черната козина е свързана със способността на вълците да оцеляват след преболедуване от тази инфекция.

За да проверят това, експертите анализират 12 популации вълци в Северна Америка. Целта е да се установи дали наличието на антитела за болестта гана е индикатор за вероятността животното да е с черна козина. Ако вълк има антитела, то това означава, че в миналото се е заразил и е оцелял.

Така учените стигат до извод, че вълците с антитела срещу гана са по-склонни да бъдат черни, отколкото сиви. Освен това се оказва, че животните с тъмна козина често са в райони, където се появяват огнища на инфекцията.

Изследователите анализират данни повече от 20 години от популацията на вълците в националния парк Йелоустоун. Те констатират, че черните вълци са по-склонни да оцелеят при избухване на гана в сравнение със сивите. На базата на тези резултати стигат до хипотезата, че на местата, където има огнища на болестта, вълците вероятно избират партньори с противоположен цвят на козината, за да увеличат до максимално вероятността малките им да са с черна козина.

Изследователите предполагат, че други видове може да следват подобен модел. Много насекоми, земноводни, птици и бозайници, с изключение на хората, правят асоциации между цвят и устойчивост на болести. Възможно е наличието на заболяване или честотата на възникване на огнище на инфекция да е важен фактор, влияещ върху цвета на предпочитания партньор, предполагат учените.