Ако може да се каже, че съществува насекомо, което наистина знае къде отива, то това е пчелата. Чрез специфични движения, наричани още „танц на пчелите“, който е определян от учените като най-сложния начин на комуникация при неприматите, пчелата съобщава на останалите в коя посока и на какво разстояние се намира определен източник на храна.

Според експертите в света има около 20 000 вида пчели, като само около 1000 от тях живеят на семейства. Повечето пчели са самотници, но онези, които живеят в семейства, са изключително общителни и разговорливи насекоми. Те имат най-сложното и загадъчно социално поведение сред неприматите.

Как работи този „танц“? През деня пчелата се ориентира  по разположението на слънцето. Когато напуска кошера, тя наблюдава разположението му спрямо посоката й на излизане. С отличната си времева ориентация тя винаги знае къде се намира в различните моменти от деня.

Танцът на пчелите носи името си от движенията, които изпълнява пчелата разузнавач, която поклаща корема си ту наляво, ту надясно. Фигурата на този танц напомня осмица. По този начин пчелата съобщава на останалите къде е намерила източник на прашец и нектар.

Пак с помощта на слънцето намира и обратния път до своя кошер. През нощта се ориентира с помощта на магнитното поле на Земята. Как става това? В задната част на тялото си има магнитни кристали от железен оксид, с които долавя и най-малкото отклонение в магнитното поле. Затова казваме, че медоносната пчела винаги носи със себе си своя безпогрешен компас.