Вулканите в югозападната част на Исландия са в покой от 800 години, но този период вероятно е към края си – над 17 хил. земетресения са разтърсили островната държава за около седмица, което кара учените да вярват, че изригване може да бъде неизбежно, пише „Ню Йорк Таймс“.

Геофизици и вулканолози твърдят, че трусовете са кулминацията на над година интензивна сеизмична активност, въпреки че повечето от тях са продължили няколко секунди и леко са разтърсили жителите в столицата Рейкявик, разположена на около 30 км северно от полуостров Рейкянес, където възникват земетресенията.

Трусовете са често срещано явление в Исландия, тъй като обхваща две от тектонските плочи на Земята – северноамериканската и евразийската, които са разделени от подводна планинска верига на име Средноатлантически хребет.

Повечето земетресения са далеч от столицата, където живее по-голямата част от 368-хилядното население на Исландия.

„Никога през живота си не съм преживявал толкова земетресения. Говорим за усещане на няколко такива всеки ден“, разказва д-р Пал Ейнарсон, почетен професор по геофизика в Исландския университет.

Настоящата поредица от трусове започна на 24 февруари с магнитуд 5.7 по Рихтер. В сряда, седмица по-късно, бяха регистрирани други над 2500 земетресения, последвани от още 800 в първите часове на четвъртък.

На острова има около 30 активни вулкани, но според вулканолозите изригвания на полуостров Рейкянес няма да застрашат населените наблизо райони.