През юли тази година 65-годишен кралски питон в зоопарка на Сейнт Луис снесе яйца, въпреки че не е бил в контакт с мъжки питон от поне 15 години.

Кралските питони (Python regius) се срещат в тревистите райони на централна и западна Африка. В плен те живеят обикновено до 30 години. Това прави индивидът в зоопарка на Сейнт Луис изключително стар – особено за да бъде майка.

„Тя определено ще да е най-старата змия, която познаваме в историята“, коментира Марк Уонър, ръководител на херпатологията в зоопарка.

Тези мистериозни яйца едва ли са се появили в резултат на тайно среднощно посещение на мистериозен любовник. Според ръководителите на зоопарка потенциалните обяснения са две.

Едното е, че кралските питони и други влечуги като цяло имат навика да съхраняват сперматозоиди за по-късно оплождане. Това е стратегия, която позволява на животните да имат поколение в по-подходящи за тях моменти.

Другото потенциално обяснение е, че кралският питон се е възпроизвел асексуално посредством процес, известен като факултативна партеногенеза. Партеногенеза (от гръцки: παρθένος (partenos) „девствен“ и γένεσις (genesis) „раждане“) е вид размножаване, при което жизнеспособни индивиди се развиват от неоплодени яйцеклетки. Среща се при някои низши растения, безгръбначни и гръбначни животни (влечуги, риби — например акулите и много рядко при някои птици), при пчелите.

Партеногенезата е особено полезен трик, от който женската, която не е била в контакт с мъжки индивид дълго време, би могла да се възползва. За разлика от стандартното оплождане обаче той би могъл да доведе до ниски генетични вариации сред поколението, асоциира се и с редица рискове.

Властите на зоопарка все още не са сигурни за кой от двата варианта става дума. Те обаче се надяват, че ще могат да разберат посредством ДНК тестове на яйцата. Ако женската е снесла яйцата асексуално без необходимостта от мъжки, то това ще се види ясно в техните гени.