Учени от университета на Джорджия, САЩ, твърдят, че белите петна по характерните черно-оранжеви крила на пеперудите монарх им помагат да мигрират на дълги разстояния, съобщава сайтът на учебното заведение.

Авторите на изследването с ръководител Анди Дейвис са установили, че атрактивните насекоми с повече бели петна достигат по-успешно до отдалеченото им на хиляди километри място за зимуване.

Дейвис и колегите му са анализирали около 400 крила на пеперуди монарх, събрани на различни етапи от пътуването им, и са измерили съотношението на цветовете по тях. Учените са установили, че при успешно мигриращите пеперуди черното е с 3 процента по-малко, а бялото - с 3 процента повече, пише БТА. Допълнителен анализ на музейни екземпляри, включващи монарси и шест други вида пеперуди, е показал, че първите имат значително повече бели петна от немигриращите си роднини.

Изследователите смятат, че оцветяването на пеперудите е свързано с количеството слънчева радиация, която те поглъщат по време на мигрирането си. По-дългото пътуване на насекомите означава по-продължително излагане на неблагоприятното въздействие на слънчевата светлина и бялата окраска помага за отразяването й. По този начин се задейства механизмът на естествения подбор: оцеляват индивидите с най-голям брой светли петна и само те предават гените на потомството си.

Авторите на изследването работят по експерименти, които ще им помогнат да проверят твърдението си.

Други учени, занимаващи се с пеперуди, реагират на работата на своите колеги както с ентусиазъм, така и със скептицизъм.

"Доколкото мога да преценя, това е напълно нова идея. Мисля, че е доста вълнуваща", казва Маркус Кронфорст, еволюционен биолог от Чикагския университет, който не е участвал в  изследването.

"Цял живот работя върху цветовите модели на пеперудите и никога не съм се замислял за подобна възможност", казва Кронфорст. "И през ум не ми е минавало, че това може да повлияе на начина, по който пеперудите летят", допълва специалистът.