Изкуството оживява: Нова технология превръща картините в холограми
Художниците винаги търсят нови начини да творят и да изразяват себе си. Все по-популярна става тенденцията да се използват многослойни прозрачни материали, като например плексиглас, за да се създават картини с истинска дълбочина. Благодарение на това двуизмерните изображения в триизмерни илюзии, които изглеждат по-реалистични и живи. Но може ли тези многослойни творби да станат още по-реалистични?
Ново проучване, публикувано в Royal Society Open Science, отговаря на този въпрос, като демонстрира новаторски процес за превръщане на многослойна акрилна картина в пълноцветен, триизмерен холограм. Освен че предлага впечатляващ начин за преживяване на изкуството, тази техника предоставя новаторски метод за съхранение и възпроизвеждане на ценни произведения.
Изследователите са използвали картина на тигър, озаглавена „Taxonomy Test 1“ („Таксономичен тест 1“) на известния колумбийски художник Йосман Ботеро. Той е създал произведението, като е рисувал с акрил върху девет прозрачни слоя плексиглас.
За да започне процеса, изследователският екип е дигитализирал произведението, като е направил високоразделителни снимки на всеки слой. След това е импортирал дигиталните слоеве в 3D компютърна графика и ги е подредил внимателно, за да съответстват на пространствените взаимоотношения на оригиналното произведение. След това виртуална камера направи хиляди снимки, заснемайки 60-градусов ъгъл на гледане на цифровата версия на картината. Накрая тези изображения бяха въведени в холографски принтер CHIMERA, който кодира данните, за да произведе пълноцветен холограм върху сребърна халидна пластина.
„Таксономичен тест 1“ от Йосман Ботеро. Акрил върху плексиглас с размери 17 × 16 × 9 см. Горна, предна и странична гледка на оригинално многослойно произведение на изкуството. Източник: Royal Society Open Science (2025). DOI: 10.1098/rsos.250874. https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.250874
„Ние демонстрираме, че многослойните прозрачни произведения на изкуството могат да бъдат превърнати в пълноцветни холограми с пълен паралакс, използвайки холостереосинтеза и холографски принтер CHIMERA. Разработеният процес запазва пространствените и естетическите качества на оригиналното произведение на изкуството“, пишат изследователите в статията си.
Комбинирането на традиционното изкуство с модерна оптична технология има редица ценни предимства. Музеите и галериите могат да използват тази технология, за да показват холограми на произведения на изкуството, което позволява на посетителите да ги видят и преживеят по нов и различен начин, като по този начин изкуството става по-достъпно и привлекателно.
Допълнително предимство за изложбените пространства е, че холографските произведения преодоляват пространствените ограничения на по-големите произведения. Това предлага и нов начин за съхранение на многослойни произведения на изкуството, които могат да бъдат трудни за поддържане в идеално състояние, тъй като всеки слой реагира по различен начин на фактори на околната среда като температура и влажност.
Учените също така казват, че продължават една дълга традиция, започнала през Ренесанса, като използват технологията, за да „преосмислят възприятието“. По време на Ренесанса художници като Филипо Брунелески са използвали линейната перспектива, за да създадат илюзия за дълбочина. Този нов подход продължава това наследство, като използва холографията, за да създаде още по-убедително триизмерно преживяване.
Източник: TechXplore













