Ново лечение елиминира ракови заболявания на яйчника и дебелото черво в напреднал стадий при мишки. Наесен то може да бъде изпитано и върху хора.

Техниката е описана в научното издание Science Advances. Според изследователите тайната се дължи на т.нар. миниатюрни „фабрики за лекарства“, които се имплантират в ципата около органите на животните. В резултат на това туморите са унищожени само за 6 дни.

Имплантът съдържа човешки клетки, модифицирани по такъв начин, че да отделят интерлевкин-2 (IL-2) – цитокин, който кара белите кръвни телца да се борят с рака и други заболявания.

Употребата на интерлевкин-2 и други цитокини за лечението на ракови заболявания на кожата и бъбреците вече е одобрено от Агенцията за контрол на храните и лекарствата на САЩ. Въпреки това при вече съществуващите терапии интерлевкин-2 се инжектира венозно в големи количества, което често има остри странични ефекти.

Ето защо изследователите разработват нов метод за доставяне на високи дози от интерлевкин-2 директно върху самото раково заболяване. По този начин нивата на цитокин не се покачват в цялото тяло. За да постигнат това, те имплантират своите фабрики за лекарства в коремницата - серозна ципа, покриваща стените на коремната кухина и вътрешните органи. По този начин те се уверяват, че интерлевкин-2 попада директно върху намиращите се в съседство тумори.

Веднъж имплантирани, тези „фабрики“ доставят дози от лекарството ежедневно, докато ракът не бъде елиминиран, обясняват специалистите. „Веднъж щом определихме правилната доза – т.е. колко фабрики са необходими – ние успяхме да унищожим туморите на 100 процента при животни с рак на яйчника и при 7 от 8 животни с рак на дебелото черво.“

Благодарение на факта, че фабриките секретират интерлевкин-2 директно от коремницата към туморите, имунният отговор е много по-таргетиран, отколкото при стандартните терапии, базирани на цитокин. Освен това според специалистите този метод вероятно ще елиминира и много от страничните ефекти при сегашните терапии.

Фабриките за лекарства се състоят от клетки, произвеждащи интерлевкин-2, обгърнати в предпазни обвивки, които пречат на тялото да ги разпознаят като непосредствена заплаха. Вследствие на това тези клетки остават в тялото на пациента и функционират нормално в продължение на 30 дни. Накрая имунната система ги унищжава.