Многонационален екип от учени твърди, че открил клас съединения, които разграждат молекулите на вируса на ХИВ и ги правят неактивни.

Механизмът разкрива цял клас съединения, които могат да бъдат използвани за лечение на различни заболявания, включително рак и ХИВ, гласи прессъобщението на Южноуралския държавен университет (SUSU), пише БГНЕС. Това откритие е от особено значение, тъй като показва, че едни и същи лекарства могат да се използват за различни видове заболявания“, се казва в съобщението.

Проф. Олег Ракитин, един от учените от екипа, обяснява, че въпросните съединения улесняват отстраняването на цинковия атом от молекулата на вируса на ХИВ, което го прави неактивен.

„От самото начало считахме, че противораковият ефект на този клас лекарства е наш приоритет. Но изведнъж се оказа, че тези съединения проявяват висока и селективна активност срещу вируса на имунодефицита“, каза Ракитин.

Учените подчертават, че този ефект е открит за първи път и че изследванията ще продължат, за да определят какви други заболявания от подобен характер могат да бъдат лекувани.

ХИВ е често мутиращ ретровирус, който атакува човешката имунна система и причинява синдрома на придобитата имунна недостатъчност (СПИН).

Откриватели на ХИВ са французите Люк Монтание, Франсоаз Бар-Синуси (Монтание и Бар-Синуси получават Нобелова награда за откритието си, през 2008 г.), a американският учен Робърт Гало разработва схемата, по която действа вируса. Геномът и протеините на вируса ХИВ са обект на изследване още от неговото откриване през 1983 г. Няма два еднакви генома на вируса на ХИВ, дори и от един и същи човек, карайки някои от специалистите да наричат вируса на ХИВ най-високия етап в еволюцията на вирусите. Първоначално е открит в института „Пастьор“ в Париж, а по-късно задълбочени изследвания са направени в лабораторията на Робърт Гало в Мериленд, САЩ.