Теорията на струните: Какво е същинското естество на реалността?

27 август 2019 г., 16:21
4037

Струнната теория е напълно съвместима и с квантовата механика, и с Общата теория на относителността, така че да може да обясни Вселената във всякакви мащаби, на всяко място или време. Снимка: Shutterstock

Теория на струните (наричана и струнна теория) е теория от теоретичната физика. За разлика от стандартния модел, изграден във физиката на елементарните частици, тя се стреми да обясни всички налични в природата сили и елементарни частици с други градивни елементи – едноизмерни обекти (струни). По тази причина теорията на струните е в състояние да разрешава проблемите, възникващи от това, че квантовата механика разглежда елементарните частици като точкови частици на английски: point particle без измерение.

Очаква се струнната теория да разработи една разумна теория на квантовата гравитация. Нещо повече, предполага се, че струнната теория ще може да унифицира известните ни в природата сили: гравитационна, електромагнитна, силно ядрено взаимодействие и слабо ядрено взаимодействие, като ги опише с един набор от уравнения.

Дали струнната теория ще ни даде отговори на всички основни въпроси във физиката или просто ще ни доведе до задънена улица? Най-новото видео на Kurzgesagt – In a Nutshell ще се опита да ни отговори на този въпрос.

Налични са субтитри на български.