До колкото ни е известно времето се движи само в една посока - напред. Но през 2018 г. изследователи откриха събития в някои импулси от гама-лъчи, които сякаш вървят назад във времето.

Сега последните проучвания предполагат потенциален отговор за това необяснимо за нас явление. Ако вълните в релативните струи, които произвеждат изблиците на гама-лъчи, пътуват по-бързо от светлината, един от ефектите може да бъде обрат във времето.

Както знаем, светлинният лъч е изграден от частици, наречени фотони. Те пътуват с 300 000 километра в секунда във вакуум и за тях не съществува време. Ако и ние, хипотетично, се движим със скоростта на светлината, за нас времето също би спряло. Но какво ако се движим с по-голяма скорост?

Такива скоростни вълни всъщност са възможни. Знаем, че когато светлината пътува през среда (като газ или плазма), нейната фазова скорост е малко по-бавна от скоростта на светлината във вакуум и, доколкото знаем, крайната граница на скоростта във Вселената.

Следователно една вълна може да пътува през гама-изригваща струя със свръхсветлинна скорост, без да нарушава относителността.

Избухванията на гама-лъчи са най-богатите на енергия експлозии във Вселената. Те могат да продължат от няколко милисекунди до няколко часа, те са изключително ярки и все още нямаме изчерпателен списък на причините за тях.

От наблюденията от 2017 г. на сблъскващи се неутронни звезди знаем, че процес като този може да създаде изблици на гама-лъчи. Астрономите също така смятат, че такива изблици се получават, когато масивна, бързо въртяща се звезда се срине в черна дупка, изхвърляйки материал в околното пространство.

Тогава тази черна дупка е заобиколена от облак материал и ако се върти достатъчно бързо, резервното изхвърляне на първоначално взривения материал ще доведе до стрелба на релативистични струи от полярните региони, взривяване през външната обвивка на потомствената звезда, преди да се получат гама-изблици.

Сега, обратно към онези вълни, пътуващи по-бързо от светлината.