Откриването на структурата на двойната спирала на ДНК преди 70 години създаде нов свят за науката, но и предизвика дебати за това кой е допринесъл и заслужава признание, предаде Асошиейтед прес.

Голяма част от споровете се дължат на една основна идея: дали Джеймс Уотсън и Франсис Крик - първите, установили формата на ДНК, са откраднали данни от изследователката Розалинд Франклин.

Сега двама историци предполагат, че макар някои части от този разказ да са верни - Уотсън и Крик са разчитали на изследвания на Франклин и на лабораторията й без разрешение, тя е била по-скоро сътрудник, отколкото жертва, пише БТА. В статия, публикувана в списание "Нейчър", историците казват, че двата различни научни екипа са работили паралелно за решаването на ДНК загадката и са знаели повече за това какво правят колегите им, отколкото се смята.

"Това не е толкова драматично", казва авторът на статията Матю Коб от Манчестърския университет, който работи върху биографията на Крик. "Това не е филм за обир."

Историята датира от 50-те години на миналия век, когато учените все още се опитвали да разберат как частите на ДНК се свързват помежду си.

Уотсън и Крик работели върху моделиране на формата на ДНК в университета в Кембридж. Междувременно Франклин, експерт в областта на рентгеновите снимки, изучавала молекулите в Кралския колеж в Лондон заедно с изследователя  Морис Уилкинс.

Точно там Розалинд Франклин направила емблематичната "Снимка 51" - рентгеново изображение, показващо кръстосаната форма на ДНК.

След това историята става сложна. Според често разказваната версия Уотсън успял да види "Снимка 51" по време на посещение в лабораторията на Франклин.

Историята твърди, че изследователката не е разгадала структурата, дори и месеци, след като е направила фотографията. Но когато Уотсън я видял, "той изведнъж, мигновено разбира, че това е спирала", казва авторът Натаниъл Къмфърт, историк в университета "Джонс Хопкинс", който пише биография на Уотсън.

По същото време Крик получил лабораторен доклад, включващ данните на Франклин, и го използва без нейно съгласие, твърди още историята.

Според нея на базата на тези два важни момента, основани на работата на Франклин, Уотсън и Крик "могат да отидат и да установят двойната спирала за няколко дни", казва Къмфърт.

Това "знание" в известна степен е от самия Уотсън и е описано в книгата му "Двойната спирала", казват историците. Те обаче предполагат, че това е било "литературен похват", за да направи историята по-вълнуваща и разбираема за неспециалисти.

След като проверяват архивите на Франклин, историците откриват нови подробности, които според тях оспорват този опростен разказ, и предполагат, че изследователката е допринесла с повече от една снимка.

Доказателството? Чернова на статия за списание "Тайм" от онова време, подготвена "в консултация с Франклин", но останала непубликувана. Тя описала работата по структурата на ДНК като съвместна между двете групи. А писмо на един от колегите й намеквали, че Франклин е знаела, че изследванията й са споделени с Крик, твърдят авторите.

Взети заедно, тези материали предполагат, че четиримата изследователи са били равностойни сътрудници в работата, каза Къмфърт. Въпреки че може да е имало известно напрежение, учените са споделяли откритията си по-открито - не са ги отмъквали тайно.

"Тя заслужава да бъде запомнена не като жертва на двойната спирала, а като равностоен участник в установяването на структурата", е заключението на авторите.

Хауърд Маркъл, историк в Мичиганския университет, казва, че не е убеден в осъвременената история.

Той е автор на книга за откриването на двойната спирала и според него Франклин е била "ограбена" от колегите си, а те са я отстранили отчасти, защото е била еврейка в сфера, доминирана от мъже.

Накрая Франклин изоставила работата си по ДНК и продължила да се труди върху други важни открития в областта на изследванията на вирусите, преди да почине от рак на 37-годишна възраст.

Четири години по-късно Уотсън, Крик и Уилкинс получават Нобелова награда за работата си върху структурата на ДНК.

Франклин не е включена в това отличие. Посмъртно Нобелови награди се давали изключително рядко, а сега вече не са разрешени.

Какво точно се е случило и в какъв ред, вероятно никога няма да разберем със сигурност.

Крик и Уилкинс починаха през 2004 г. 95-годишният Уотсън не може да бъде открит, а лабораторията "Колд спринг харбър", на която е бил директор, отказва коментар.

Изследователите обаче са съгласни, че работата на Франклин е от решаващо значение за установяването на формата на двойната спирала на ДНК, независимо какво се е случило.

"Как трябва да я запомним? Като велик учен, който има равностоен принос към процеса", казва Маркъл. "Моделът трябва да бъде наречен Уотсън-Крик-Франклин".