Растения в саксия заменят слънчевите панели

10 декември 2018 г., 21:20
1983

Снимка: Shutterstock

Учени искат да заменят слънчевите панели с растения в саксия. Дизайнерката Фабиен Фелдър иска да обзаведе пътническите самолети с .. мъх!

В нейните представи пасажерите ще седят край зелени туфи, а бриофитите, освен че ще пречистват въздуха, ще отделят и достатъчно количество електрони по време на фотосинтезата, които ще могат да захранят телевизионните панели на гърба на седалките. Мнозина биха помислили Фелдър за луда, но биохимикът Д-р Паоло Бомбели и ботаникът Рос Денис от Кеймбриджския университет са впечатлени от нейните мъхове и са й предложили сътрудничество в лабораторията си.
Учените от своя страна изследват потенциала на фото-микробните горивни клетки, или фото-МГК, които се намират в саксийни растения. Тези растения играят ролята на мини електроцентрали и превръщат слънчевата светлина в електричество, което може да захрани Ipad-ове. Не са толкова ефективни колкото традиционните фотоволтаични слънчеви панели, но са по-екологични.

Бомбели и Денис са работили с дизайнери и по-рано, създавайки концептуален дизайн, наречен Маса от Мъх – повърхност, покрита с фото-МГК, които теоретично биха могли да захранят лампа. На практика прототипните клетки успели да захранят малък LCD дисплей. Но все пак и това е потвърждение за потенциала им. Вследствие на вдъхновението от лудия проект на Фелдър учените са предложили проект за създаване на ФМ радио, който може да бъде осъществен още тази година, а не след десетилетия.

Резултатът от него е звукова система, състояща се от десет фото-МГК, поставени в съдове по начин, наподобяващ биохимична лаборатория. Изглежда като научен експеримент, но биофилните зелени кутии на Фелдър могат да произведат достатъчно мощност за възпроизвеждането на кратка песен. Растенията и скритият кондензатор могат да захранят радиото само за няколко минути, което означава, че за слушането на цял концерт или бейзболен мач ще са нужни стотици растения. Въпреки това Фелдър е оптимистично настроена за потенциала на зелената енергия: „Трябват още няколко години на изследователите и всичко ще се промени.“ и „Въпреки малкият прогрес, постижението което постигнахме с радиото не е за подценяване.”

Кеймбриджският университет има патент за тази технология и в момента довършва създаването на образователен продукт, който със сигурност ще замени картофените часовници, използвани в занятията за 3-ти клас в училищата на Великобритания. А главна цел на бизнеса е стабилизирането и разширяването на ефективността на тази технология. Откриването на перфектния мъх и отглеждането му директно върху благоприятни места може да доведе до значителна производителност, но са нужни още експерименти. Във Великобритания растат над 20 000 вида мъхове и освен възможността за производство на електричество, те също така действат звукоизолиращо, пречистват въздуха и имат анти-гъбно и анти-бактерийно действие.

Страници