Всяка година холерата отнема живота на десетки хиляди души по целия свят. Човек може да загине буквално часове след инфекцията. Нова ваксина обаче, извлечена от специално отгледан ориз, притежава потенциала да намали броя на жертвите значително.

Да, съществуват и други ядливи ваксини срещу холера. Тази обаче е първата, която не се нуждае от охлаждане. Освен това е евтина и относително лесна за производство – оризовите зрънца са стрити на прах и смесени с течност.

След като по-рано MucoRice-CTB бе тествана върху животни, сега ваксината премина успешно и фаза 1 от своите клинични изпитания върху хора. Тя е образувала добър имунен отговор (без странични ефекти) при по-голямата част от доброволците.

„Изключително оптимистично настроен съм за бъдещето на нашата ваксина MucoRice-CTB, особено от резултатите от ескалацията на дозата – казва имунологът Хироши Кийоно от Университета на Токио в Япония. – Участниците откликнаха на ваксината при ниски, средни и високи дози, като най-голям имунен отговор имаше при най-високата доза.“

Четири дози с различни размери са били предоставени на 30 доброволци в рамките на период от 8 седмици. Други 30 души са получили плацебо. Хората, които са откликнали на ваксината, са образували антителата IgA и IgG, които са специфични за токсина B (CTB) на холерата.

Ваксината е създадена на базата на генетично модифициран японски оризови растения, отгледани на закрито в защитени хидропонни ферми. Те произвеждат нетоксичната част на CTB, която имунната система може да разпознае и съответно – да откликне. Получените зърна се стриват на прах и се запечатват в алуминиеви пакети за захранение.

По време на тестовете смленият ориз е бил смесен със солен разтвор, но и водата би свършила работа, казват изследователите. Впоследствие ваксината навлиза в тялото през лигавичните мембрани – както биха направили и самите микроби – и задейства имунния отговор.

Въпреки че резултатите са били особено обещаващи за голяма част от участниците в проучването (извършени са допълнителни прегледи до 16 седмици по-късно) 11 от 30-те души, приели ваксината, са имали нисък или никакъв имунен отговор. Според изследователите това най-вероятно се дължи на факта, че различните типове микроби в стомашно-чревния тракт откликват по различен начин на CBT. Връзката между чревния микробиом и имунитета е добре установена, но детайлите около нея са все още неясни.

Изследването е публикувано в The Lancet Microbe.