Гъбичките често присъстват в човешките тумори и могат да бъдат използвани като инструмент за откриване, диагностика и дори лечение на ракови заболявания, твърди екип от международни учени.

Специалистите съставиха първи по рода си "микобиомен атлас на рака", описващ връзките между гъбичките и 35 вида онкологични заболявания.

Екипът от изследователи от Медицинския факултет на Калифорнийския университет в Сан Диего и Научния институт "Вайцман" в Реховот, Израел, отбеляза, че малко се знае за ролята на гъбичните микроорганизми или микобиота, част от човешкия микробиом, при раковите заболявания при хората.

От доста време изследвания са фокусирани върху връзката между рака и отделните микроби, се казва в разпространено съобщение. Напоследък обаче вниманието е насочено върху целия човешки микробиом, особено в червата, където се намират повече и по-разнообразни общности от бактерии, вируси и гъбички, отколкото навсякъде другаде в човешкото тяло.

Новите данни са на базата на 17 401 проби от тъкани, кръв и плазма на пациенти за 35 вида рак, се казва в научната статия, предава БТА. Изследователите споделят, че са открили "значителни корелации" между специфични гъбички и възраст, туморни подвидове, тютюнопушене, реакция при имунотерапия и животоспасяващи дейности.

Те казват, че все още трябва да се установи дали има причинно-следствена връзка с гъбичките.

"Съществуването на гъбички при повечето човешки ракови заболявания е както изненада, така и очаквано", обяснява Роб Найт, съавтор на изследването и професор в Медицинския факултет на Калифорнийския университет в Сан Диего.

"Изненадващо е, защото не знаем как гъбичките могат да попаднат в тумори в цялото тяло", каза той. "Но също е и очаквано, тъй като отговаря на модела на здрави микробиоми, включително в червата, устата и кожата, където бактериите и гъбичките си взаимодействат като част от сложна общност."

Констатацията, че гъбичките често присъстват в човешките тумори, "трябва да ни накара да проучим по-добре техните потенциални ефекти и да преразгледаме почти всичко, което знаем за рака", е мнението на д-р Равид Щраусман, съавтор на изследването и главен изследовател в Научния институт “Вайцман”, цитиран в съобщението.

Друго проучване, което също е публикувано в изданието "Сел", открива гъбички в стомашно-чревни и белодробни тумори. Водещ автор на изследването е Андерс Долман, докторант по биомедицинско инженерство в университета Дюк, Северна Каролина.

При рак на белия дроб, например, гъбичките Blastomyces са свързани с туморни тъкани, казват учените, работили по проучване. При онкологично заболяване на стомаха са установени високи нива на Candida; а при рак на дебелото черво наличието на този вид гъбички помага да се предвиди разпространението на болестта.

Данните от това изследване дават основание да се смята, че микобиотата е свързана с развитието на стомашно-чревни ракови заболявания при хората и предполагат, че "свързана с тумор гъбична ДНК може да служи като диагностичен или прогностичен биомаркер", обясняват учените.

Изследването е публикувано в Cell.