Рядък вариант на протеин, съдържащ се в човешките клетки, може да е ключът към пробив в лечението на рак на гърдата, съобщиха учени, цитирани от Пи Ей мидиа/ДПА.

Според експертите ефективността на лечението може "драматично да се увеличи", ако бъде атакуван вариантът на протеина RAC1B.

Изследователи от университета на Манчестър смятат, че благодарение основно на RAC1B раковите клетки не реагират на терапия. Те са установили също, че ако този вариант липсва, не се образуват тумори и не се нанасят вреди на организма.

"За пръв път нашето изследване показва, че без RAC1B клетките на рака на гърдата не оформят тумори и са по-уязвими на химиотерапия, което прави лечението още по-ефикасно", каза д-р Ахмед Юкар, изследовател на рака на гърдата в университета. Здравите клетки не се нуждаят от RAC1B, затова ако този вариант бъде атакуван от нови терапии, страничните ефекти най-вероятно няма да са силни, добави той.

Изследователите са трансплантирали на мишки клетки на рак на гърдата и са установили, че клетките без RAC1B не са оформили видими тумори сто дни по-късно. Злокачествени клетки, развити в лабораторни условия без RAC1B, не са се възстановили след химиотерапия, а такива с варианта на протеина са се появили отново и то бързо след прекратяване на терапията.