Отвъд Плутон вероятно се крият хиляди светове

05 април 2019 г., 18:23
3285

Плутон. Източник: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

Вероятно сте добре запознати с осемте планети в нашата Слънчева система – Меркурий, Венера, Земята, Марс, Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Тук срещаме и техния прословут другар – планетата джудже Плутон.

Зад този ледовит свят обаче – и по-специално, в Пояса на Кайпер - е напълно възможно да се крие цял космически квартал.

Както тази невероятна анимация показва, планетите джудже превъзхождат обикновените 100- или дори 1000-кратно.

Ако малка група астрономи обаче успее да се наложи, повечето от тези светове ще изоставят наименованието „джуджета“ и ще станат пълнокръвни планети.

Откъде идва тази анимация?

Видяхме я за първи път в пост в Reddit от потребителя Nobilitie. Всъщност, тя е записана посредством физически симулатор, наречен Universe Sandbox2, посочва Дан Диксън, създател и директор на софтуера.

Всеки пръстен представлява орбитата на даден обект. Огромното количество пръстени отвъд вътрешните осем принадлежат основно на планети джуджета.

В отговор на поста в Reddit Диксън обяснява, че орбитите се базират на постоянно обновяващ се списък с потенциални светове, поддържан от Майк Браун, астроном от Caltech.

„Анимацията илюстрира добре какво ни очаква отвъд“, пише Браун в имейл до Business Insider. – Поразителната разлика между методичните гигантски планети и произволността на джуджетата е доста очевидна.“

Именно Браун открива Ерида – десетият обект в Слънчевата система, който е приблизително 27 процента по-масивен от Плутон. Неговата находка в края на краищата отнема титлата „планета“ на Плутон през 2006 г. Именно тогава хиляди астрономи гласуваха за нова небесна терминология, категоризирайки света като „планета джудже“ заедно с Ерида.

Някои астрономи не са съгласни с това решение. Някои дори го наричат „пълни глупости“. Широката публика също не прие новината добре – от 2006 г. насам Браун получава множество изпълнени с ненавист имейли от ученици.

Ако оставим дефиницията настрани, списъкът, поддържан от Браун, сортира обектите, открити в Космоса, на базата на потенциалното им съществуване. По-големите и вътрешни обекти са по-сигурни, докато по-далечните – по-малко.

Плутон, Ерида, Церера, Макемаке, Хаумея и пет други обекта отговарят на критерия „почти сигурни“ на Браун. С други думи – те са със сигурност планети джуджета, а не комети или други астрономически обекта. „Много е вероятно“ 30 да са планети джуджета, 75 – „вероятно“, а почти 850 други – са „може би“ планети джуджета.

Браун твърди, че тепърва ни предстои да открием около половината от тези кандидати за джуджета. Така целият списък нараства до 2000, че дори и повече обекта.

Да преосмислим дефиницията за „планета“

Дори изчисленията на Браун може да са погрешни и всъщност тази бройка да е доста по-голяма. На тази илюстрация може да видите орбитата на Плутон в жълто. Точиците отвъд нея представляват обекти от Пояса на Кайпер.

„Както и сами виждате от тази илюстрация, някои от тях имат особено елипсовидни орбити. Тези обекти прекарват по-голямата част от времето си по външните краищата на своите орбити. Затова те са трудни за забелязване“ – коментира Браун.

Той не смята, че космически апарати като „Ню Хорайзънс“, които могат да пътуват с векове, ще открият повечето от тези липсващи обекти.“

„Фактът, че броят им е толкова голям, показва, че бъдещето на изследването ще се основава предимно на телескопите“, допълва  Браун.

Астрономите за пореден път се питат как да наричат тези сфери от камъни, метал и лед в космоса. Вместо да ги категоризират като планети, планети джуджета и спътници – термини, основаващи се на орбитите им около Слънцето и около себе си – екипът иска да опрости системата. За да бъде наречен един обект планета, той трябва да е достатъчно голям, предимно кръгъл и да не е изпълнен с горещи газове (като Слънцето).

Ако астрономите приемат тази категоризация, Слънчевата система внезапно ще се сдобие със 110 официални планети.

Източник: Business Insider