Наблюденията на звездите и галактиките показват, че Вселената се разширява с нарастваща скорост, пише New Scientist, цитиран от агенция Фокус. Ако приемем, че ускорението се запази, ще дойде момент, когато звездите ще умрат, всичко ще се разпадне и Вселената ще се охлади, достигайки до т.нар. топлинна смърт.

Това обаче не е единствената възможност. Смята се, че ускорението се дължи на тъмната енергия – мистериозна сила, която прониква в цялата Вселена. Ако общото количество на тъмната енергия се увеличава, ускорението също ще се увеличи, водейки до разкъсване на тъканта на пространство-времето, наречено Голямото разкъсване. Според една прогноза това предполагаемо разкъсване ще се случи след 22 милиарда години. Възможно ли е обаче да настъпи по-скоро?

Диего Саез-Гомез от Лисабонския университет в Португалия и колегите му са разработили различни модели и са използвали най-новите данни за разширяването на Вселената, за да изчислят времето на драматичното събитие. Данните са включвали съседни галактики, свръхнови и гънки в плътността на материята, познати като барионови акустични осцилации. Цялата тази информация служи за измерване на тъмната енергия.

Екипът е открил, че най-ранният момент, в който може да се случи разкъсването е след 1.2 пъти настоящата възраст на Вселената, т.е. след 2.8 милиарда години. „В безопасност сме,“ казва Саез-Гомез. А кой е най-късният възможен момент? „Горната граница стига до безкрайност,“ посочва ученият. Това означава, че разкъсването може никога да не настъпи, а да се осъществи сценарият на топлинната смърт.

Имайки предвид, че се очаква Слънцето да живее още 5 милиарда години, би било изненадващо, ако краят на Вселената настъпи толкова бързо. Обмислянето на бъдещето и съдба ни обаче може да бъде полезно упражнение, изтъква Саез-Гомез. Сценарии като Голямото разкъсване са резултат от липса на достатъчно познания в областта на физиката и по-точно от неспособноста ни да свържем квантовата механика и общата относителност, теорията за гравитацията. Изследването на възможностите би могло да ни покаже път напред.