Защо не получих работата?

13 юни 2019 г., 19:00
316

Shutterstock

Малко неща са по-разочароващи от това да не получите работата, която винаги сте искали. Ако ви се случи нещо подобно, имате два избора – да седите на едно място и да се питате „къде сбърках“ или да поемете проактивна роля и да разберете какви са били грешките ви, които са ви стрували желаната позиция. Според основателя и главен изпълнителен директор на The LaSalle Network Том Гимбъл, кандидатите за работа не получават поста, който искат, по една от три причини.

„Или нямате това, което компанията търси, или не сте представили ефективно уменията и способностите си. Третата възможност е просто да не сте се отговорили на техните очаквания или изисквания на чисто социално ниво. Откриването на причината за този неуспех може да ви помогне при бъдещето търсене на работа“, казва Кимбъл.

Как да питате?

След като разберете, че компанията е избрала друг кандидат за исканата от вас позиция, трябва да се обърнете към мениджъра, който е взел това решение, съветва Кимбъл. Според него трябва да кажете нещо от рода на: „Оценявам дадената ми възможност и разбирам, че другият кандидат е бил по-добър избор от мен за конкретната роля. И все пак аз искам да подобря представянето си в интервютата за работа и да се насоча към правилните за мен компании. Можете ли да споделите с мен това, което според мениджърският екип не ми е стигнало, за да получа работа, и грешките, които съм направил по време на интервюто за работа?“,

Преди да се свържете с мениджъра обаче е важно да имате ясна представа за това какво точно искате да постигнете, казва Дейвид Люис, президент и главен изпълнителен директор на OperationsInc.

„Обикновено има разминавания между това какво се надявате да научите и това, което работодателите са готови да споделят с вас“, казва той.

Люис съветва да формулирате въпроса си по следния начин: „Като професионалист аз се старая да си взимам уроци от всяко преживяване, да анализирам решенията, които съм взел, и да използвам ефективно обратната връзка, която съм получил. По тази причина бих приветствал всяка критика и обратна връзка, която сте склонни да ми дадете за моето представяне по време на интервюто за работа.“

Към това може да добавите и въпроси, които са специфични за конкретното преживяване, казва Катлийн Пай, Вицепрезидент „Човешки ресурси" в Ultimate Software.

„Ако сте представили някаква презентация, може да попитате за начини да я подобрите или за ключови детайли, които са ви липсвали. Също така, може да попитате за това какви умения и компетенции щяха да ви помогнат да спечелите позицията, за да се постараете да ги придобиете преди да се кандидатирате за следващата работа“, коментира Пай.

Най-добрият начин да зададете тези въпрос е по имейл, казва Микеле Мави, директор по назначаване и обучение в Atrium Staffing.

„Не се обаждайте по телефона. Имейлът може да бъде изпратен както на служителят, който отговаря за насрочването на интервютата и за работата с кандидата, така и на мениджъра, провел самото интервю и избрал кандидата, който да заеме предлаганата позиция. Важно е обаче да не изпратите едно и също съобщение едновременно и на двамата“, казва Мави.

Какво може да очаквате?

След като изпратите имейла, качеството на обратната връзка, която може да получите, зависи много от конкретната ситуация. Ако компанията, в която кандидатствате, работи с фирма за наемане на персонал, всичко зависи от разположението на нейния представител, който е провел вашето интервю.

„Служителите от с фирми за наемане на персонал са по-склонни да споделят подобен тип информация. Задаването на въпроси показва инициативност и желание за учене и растеж, които могат да ви помогнат да изпъкнете над другите кандидати в бъдеще“, коментира Гимбъл.

Ако сте били интервюирани от мениджър на самата компания, то той може да не разполага с времето да ви отговори, казва още Гимбъл. „Добрите мениджъри обикновено намират време“, добавя той.

Само 1 от 10 ще ви даде искрен отговор, смята Луис. „Грозната истина е, че мениджърите и служителите от „Човешки ресурси“ често се възползват от възможността да не отговарят на тези въпроси“, добавя той.

Причината за това е, че обратната връзка може да накара някои мениджъри да се чувстват неудобно, казва Мави. „Понякога различията между кандидатите произтичат от нематериални активи, които  трудно могат да бъдат обяснени“, уточнява той.

Според Мави повечето отговори ще попаднат в категорията: „Кандидатът, който назначихме, имаше малко по-голям опит от вас в областите, които са от критично значение за ролята“.

„Нещата свързани с вашите личностните черти и поведени най-вероятно няма изобщо да бъдат отразени. Много често лошото отношение и злословенето за предишни работодатели са истински червени флагове за работодателите. Понякога, кандидатите може дори да да не осъзнават, че се изразяват по подобен начин, но в крайна сметка никой не иска да говори за подобни проблеми“, коментира Мави.

Какво може да направите с тази информация?

Ако получите добра обратна връзка, не опитвайте да убедите мениджъра да преразгледа решението си, казва Гимбъл.

„Целта ви трябва да бъде събиране на информация по начин, който е не е агресивен и конфронтационен. Идеята е да се учите и да растете, а не да спорите“, добавя той.

Възползвайте се от наученото като се насочите към компании и позиции, които отговарят по-добре на вашите способности, умения и личностни характеристики.

Ако подходите към запитването по правилния начин, може да получите безценна информация, казва Пай. „Заздравяването на вашите отношения с мениджъра, отговарящ за назначаването на нови служители, може да ви се отплати в бъдеще, когато в компанията се открият нови свободни позиции“, добавя тя.

Стефани Воза за FastCompany.com

Мениджър Нюз

Ключови думи:
Коментари