След катастрофалния петролен разлив в Мексиканския залив „Бритиш петролиум” заедно с другите две компании, с които си партнира - Anadarko и Mitsui, попадна под обстрела на обществени обвинения. Вместо да се подкрепят обаче, трите корпорации започнаха да си прехвърлят отговорността. С това, разбира се, не успяха да впечатлят никой. Играта на прехвърляне на вина никога не работи, пише Harvard Business Review.

Опитът показва, че тези, които обвиняват другите за своите грешки, често губят статуса си и стават по-черни отколкото тези, които са виновници за грешката. Ето защо създаването на култура на така наречената „психологическа безопасност” е едно от най-важните неща, които един лидер може да направи.

Това не винаги е лесно. Скорошни изследвания показват, че „играта на обвинения” е заразна. Достатъчно е някой да обвини нас, за да започнем да обвиняваме други за техните грешки без никаква връзка.

Защо се получава така? Проблемът тръгва оттам, че обикновено искаме да предпазим собствения си имидж. Това обаче е най-грешният подход. Ето няколко стратегически стъпки как да не влизаме в този омагьосан кръг:

Не обвинявайте другите за грешките си

Изкушението да посочиш с пръст другаде, когато направиш грешка, е огромно, но се въздържайте. Не само ще спечелите уважение и лоялност, но и ще помогнете де се прекрати „играта на обвинения”.

Когато обвинявате някого, правете го конструктивно

Има моменти, когато грешките на хората наистина трябва да се покажат на обществото. В тези случаи не забравяйте да подчертаете, че целта е да се учим от грешките, а не да се унижават публично тези, които ги правят.

Станете пример за увереност, като признаете грешките си

Изследванията показват, че вината е заразна, но и сред тези, които се чувстват сигурни. Опитайте се да насърчите хроничното чувство на вътрешна сигурност в компанията. Това винаги помага.

Фокусирайте се върху поуката

Създаването на среда, в която хората се чувстват свободни да говорят за грешките си, е изключително важно. Така те няма да бягат панически, а ще се опитат да извлекат максималната поука от тях.

Награждавайте грешките

Колкото и абсурдно да звучи, някои компании награждават служителите си, когато направят грешка. От грешките могат да се научат ценни уроци, които водят към нововъдения. Както Едисон е казал: "Аз не съм се провалил. Просто намерих 10 000 начина, чрез които не става".

Източник: Мениджър Нюз