Учени от индийския Институт по технологии предложиха научно обяснение за това защо индийската храна е толкова вкусна, пише Science Alert.

И то е напълно противоположно на обяснението, което прочутият английски готвач Хестън Блументал дава.

Блументал обяснява това с т.нар. правилно комбиниране - принцип за съвместното използване на различни видове храни с определени вкусове, които позволяват дори на пръв поглед несериозни комбинации като шоколад и хайвер.

Специално шоколадът и хайверът се комбинират добре, защото имат високи нива на една група протеини, които допринасят за приятния вкус в много готвени меса и сирена.

Оказва се обаче, че сега индийските учени установяват, че храните и подправките в националната кухня изобщо не се комбинират по тази логика. Точно обратното, уникалният вкус на индийската храна идва заради обратния ефект на негативното комбиниране, както те го наричат.

За изследването учените анализират 2543 различни ястия от 8 различни регионални кухни в Индия. Така те откриват, че в тях има 194 уникални съставки, които успяват да разделят на 15 категории. Докато някои особено атрактивни ястия имат по 40 различни съставки, средната им бройка е само 7.

Така учените обясняват вкуса не с логичните комбинации, а с богатото разнообразие на използваните съставки, включително и с това, че част от тях са били използвани най-напред за медицински цели, преди да намерят място в кухнята.