Сравнявайте се с тези, които ви превъзхождат

05 февруари 2019 г., 19:02
422

Shutterstock

Живеем в свят, в който увереността и самочувствието са на висока почит. Именно по тази причина хората, които не спират да се самоизтъкват и хвалят са онези, които достигат до върховете на бизнеса, докато техните по-скромни и тихи колеги чакат с години първото си повишение. Това от своя страна обяснява и изобилието от лидери нарциси.

В повечето съвременни общества хората имат по-голям шанс да успеят, когато се самозаблуждават, че са безгрешни и всезнаещи, отколкото ако подхождат критично към собствените към своята самооценка и познават слабите си страни.

Ако в действителност искате да развитие уменията си и да станете по-компетентни в сфера, в която работите, от ключово значение е възможно най-често да тествате вашите способности и познания, за да сте наясно с това до къде се простират вашите граници. Тъй като повечето хора, и особено шефовете, рядко са склонни да ни дадат искрена, конструктивна и критична обратна връзка за нашето представяне и потенциал, най-добрият вариант за изграждане на здравословно самочувствие се крие в това самите вие да бъдете самокритични и безмилостни към собственото си представяне.

Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да придобиете по-реалистична представа за собствените си възможности и ограничения:

1. Насърчете другите да ви критикуват

В съвременното общество изисква от нас определено ниво на учтивост и любезност в комуникацията ни с останалите, особено в случаите, когато става въпрос за критикуването на хора, които са важни за нас. Понякога тази тенденция в човешките отношения обаче прекрачва здравословните граници. Когато хората се страхуват от влизането в конфликта ситуация до такава степен, че да избягват всячески изразяването критикуването на другите, то тогава имаме сериозен проблем.

Когато това се случва на работното място, то неизбежно вреди на нашето лично и професионално развитие, тъй като това ни дава фалшиво чувство на сигурност и илюзорна представа, че се справяме добре, когато всъщност нещата не вървят особено добре. Понякога се стига до там, че става очевидно, че останалите ви спестяват някои истини за вашето представяне. Може да разберете кога хора не са особено доволни от вашето представяне по това, че те ви казват, че сте се справили „добре“ или „страхотно“, без да добавят нищо друго, независимо от конкретния резултат. За съжаление, дори и да осъзнаете, че има някакъв проблем, при този подход няма как да разберете къде точно грешите и какво трябва да направите, за да разрешите проблема.

Един от най-добрите начини за противодействие на тази тенденция е като насърчите другите да ви критикуват. Например, вместо да питате шефа си колко добре сте се справили и дали е доволен от резултатите, поискайте конкретни критики. Задайте въпроси от рода на „Какво можех да направя по-добре?" или „Има ли нещо, което мога да направя, за да се справя по-добре следващия път“. Печелите допълнителни точки, ако конкретизирате“ „Има ли нещо конкретно в моето представяне, на което трябва да отделя повече време?“ или „Каква е не ми достигна, за да се справя перфектно?“. След въпроса може и да добавите, че искате да получите честен отговор и че няма да се обидите от казаното. Обяснете, че искате да разберете как да подобрите представянето си и че бихте имали по-голяма полза от конструктивна критика, отколкото от похвали.

2. Сравнявайте се с хората, които в момента ви превъзхождат, а не с онези, които са под вас в йерархията

Макар че да се сравняваме с хора, които за момента са се доказали като по-талантливи или успешни от нас, може да бъде неприятно и в някои случаи вредно за нашето самочувствие, изследванията показват, че тези сравнения често действат мотивиращо и водят до подобрение в нашето представяне. Освен това, те са значително по-полезни от това да се сравнявате с хора, които се представят по-зле, за да се чувствате добре. Трябва да изберете кое е по-важно за вас – да се чувствате добре или да усъвършенствате уменията си.

3. Не слагайте всички яйца в една кошница

Всички имаме различна представа за нашата собствена Аз-концепция, която представлява набор от дейности, характеристики, вярвания, ценности и нагласи, които считаме за определящи нашата идентичност. Например, моята Аз-концепция включва факта, че съм психолог. В зависимост от това колко добре се справям с тази си работа, моето самочувствие ще бъде високо или ниско.

Едно от най-интересните открития в социалната психология е факта, че хората имат радикално различни Аз-концепции, с които определят своята идентичност. При някой нещата са строго конкретни и концентрирани върху едно нещо. Представете си, че единственото нещо, което е от значение за мен, е да бъда добър психолог. В този случай самочувствието ми ще зависи изцяло от постиженията ми в тази област. Същото важи и за хората, чиято идентичност се върти около това да бъдат „добър човек“, „добър съпруг“ или „успешен предприемач“.

При други хора обаче Аз-концепцията е значително по-сложна и многопластова. Те не слагат всичките си яйца в една кошница, което означава, че самочувствието им не зависи от една или две основни сфери от техния живот. Това от своя страна прави постиженията им във всяка отделна област не толкова въздействащи. От една страна, това означава, че те не изпитват същото удовлетворение от някои по незначителни успехи, каквото имат хората, фокусирани върху една единствена житейска цел, но от друга, техният свят не се разпада напълно, когато правят някаква грешка или провалят в определена задача, както би се случили с човек, който е фокусиран върху едно нещо. Това им позволява да се учат от грешките си и да израстват както в личен, така и професионален план.

В крайна сметка ще станете по-самокритичен и реалистичен в своята самооценка, ако ограничите значимостта на една конкретна област в своя живот и започнете да гледате на себе си като на многопластова с различни интереси и способности.

4. Не прекалявайте със самокритиката

Макар че изграждането на по-реалистична представа за вашите способности е от ключово значение за вашия растеж, не по-малко важно е да поддържате и една здравословна степен на увереност във вашите способности. Ако по природа сте самокритичен човек, то за вас ще бъде от по-голяма полза да се научите да гледате на нещата по един не толкова безмилостен и краен начин. Независимо от това какъв тип човек сте, винаги трябва да се стремите към намирането на баланс между конструктивната самокритика и възхвалата на вашите постижения.

Източник: Мениджър Нюз

Ключови думи:
Коментари