На пръв поглед работата, която вършите всеки ден, може да изглежда обикновена и незначителна, от гледна точка на по-голямата картина на вашия професионален живот. Но има моменти в кариерата на всеки човек, от които зависи дали тя ще бъде успешна, или не. 

В зависимост от това дали сте подготвени за тези моменти, може да опропастите кариерата си или да я издигнете на следващото ниво.

Сайтът Entrepreneur.com цитира кариерни експерти, които са съставили списък с някои от най-съществените преломни момента в кариерата на всеки човек.

1. Първата ви среща на четири очи с новия шеф

Първата ви лична среща с шефа може да ви върне в ученическите ви години, когато е трябвало да се срещнете с директора, след като сте направили някаква беля. Имате чувството, че тази среща няма да доведе до нищо добро. Според кариерният консултант Хана Морган, първата среща с шефа дава тон на вашите взаимоотношения и определя начина, по който ще работите заедно.  „Това е възможност да научите какво е важно за вашия шеф, за да сте сигурни, че отговаряте и дори надминавате неговите очаквания.“, казва Морган. Насрочете лична среща с шефа възможно най-бързо, ако той не го направи преди вас.

2. Първият път, когато задължително трябва да кажете „да“

Експертът по кариерно развитие Джил Хасинто казва, че в професионалния живот на всеки служител идва момент, в който неговият шеф ще го помоли да поеме отговорност за задача, която в този случай той е възпрепятстван да изпълни. Първата ви реакция може да бъде да кажете „Не, в никакъв случай!“, но за да постигнете истински напредък в кариерата си трябва да кажете „да“. „Когато казвате „да“ на нещата, които ви плашат, вие си позволявате да бъдете предизвикани и да излезете от зоната си на комфорт“, казва Хасинто. Точно това са моментите, когато се случват големите промени във вашата кариера.

3. Първият ви провал

Всички правим грешки. Първият провал може да изглежда като нещо фатално, което ще съсипе вашата кариера, но в действителност нещата стоят по различен начин. „Преди да опитате да разрешите проблема, или още по-лошо – да го прикриете, споделете решението си с колега, на който имате доверие.“, съветва Морган. „В зависимост от размера на проблема, може да се наложи да се консултирате с мениджъра си. Важно е да признаете вината си и да обясните какво планирате да направите, за да отстраните проблема. Когато признавате грешката си пред вашите ръководители, вие показвате, че разбирате къде сте сбъркали и  че поемате пълна отговорност за това“, добавя тя.

4. Първият доклад за вашето работно представяне

Независимо дали сте получили за задача да направите резюме на представянето си през годината или активно търсите среща с мениджъра си, за да обсъдите какво сте постигнали в същия период, от вас зависи да дали ще получите заслуженото за работата си.

„Създайте списък, в който да отбелязвате всички големи и малки постижения, с които можете да се похвалите, и го актуализирайте поне веднъж месечно. Този списък може да бъде изключително полезен както за редовните срещи с вашия мениджър, така и за годишния доклад за вашето представяне.", съветва Морган.

5. Първият път, когато ще поискате повишение на заплатата

Дори и да не обичате да говорите за пари, не може да отречете, че те са много важни, особено когато става въпрос за вашата кариера. Първият път, когато поискате увеличение на заплатата, може да определи колко ще печелите през целия си професионален живот.

„Намирането на подходящия момент и тон е най-важното нещо, когато говорим за искане на повече пари. Предприемете действие, докато желязото е горещо, или с други думи, след като сте завършили важен проект или преди да представите резюмето за вашето представяне през годината.“, казва Морган.

6. Първият път, когато ще напуснете работа

Реално погледнато, вероятността да прекарате целия си професионален живот в една компания или на една позиция е близо до нулата.  Един ден ще дойде моментът, когато ще трябва да напуснете за първи път. Каквато и да е причината, начина, по който ще напуснете работата, е също толкова важен, колкото начина, по който сте я започнали. Гледайте на този момент като на последната възможност да покажете своя професионализъм и почтеност. Не споделяйте новините за възможното ви напускане, преди да сте обмислили всичко добре и не забравяйте да уведомите ръководителите си с поне двуседмично предизвестие. „Не се оплаквайте и не давайте негативни причини за напускането си. Не искате да изгорите мостове, които могат да навредят на вашата репутация. Благодарете за дадената възможност и се сбогувайте с взаимни пожелания за успех.“, съветва Морган.

Източник: Мениджър Нюз