По стъпалата на ранното детско развитие
Младите майки често чуват съвета „Не сравнявай бебето си с останалите, всяко се развива по свой начин”. Това е вярно, но съществуват широки граници, в които бебето трябва да е постигнало определени задачи на развитието, като обръщане от гръб по корем, сядане, прохождане. Значителното отклонение от тях може да е сигнал за проблем в развитието, който да изисква консултация със специалист.
Естествено е родителите на първо дете, които нямат база за сравнение, да забележат закъсненията едва, когато то наближи втората годинка и не проговаря. Речта е най-често използваният от родителите маркер за нормално детско развитие. Той обаче е късен индикатор и е върхът на развитийната пирамида. За да се стигне до реч, детето трябва навреме да е изпълнило редица други задачи.
Контрол на главата
Първата задача на развитието за детето е да установи добър контрол на главата. Това е редно да се случи от 1-и до 3-ти месец, за да се осигури по-нататъшното еволюиране на позата на детето към седеж и изправено положение. Закъснение в тази задача е прогностичен фактор за забавяне в цялостното двигателно и речево развитие.
Волево хващане на предмети
Ето я втората важна задача по пътя към езика. Съзнателното посягане към предмет е добре да се случи около 4-ия месец и се разгръща напълно до 9-ия. То има отношение към доброто развитие на зрително-моторната координация (координацията око-ръка), която е изключително важна за всеки вид обучителен процес.
Хващането и манипулирането с предмети е източник на опит, който бебето ще използва за постигането на много други цели. Езиковите понятия се усвояват първо чрез действията, за това между 8-ия и 10-ия месец малкото би трябвало да започне да осъзнава предназначението на предметите и да постави началото на целевата им употреба. Например да допира чашката до устните си.
Това осъзнаване трасира пътя на имитацията – основно умение, чрез което децата учат.
Поставяне на предмети в устата
Започва около 6-ия – 7-ия месец и има отношение не само към произнасянето на съгласните звуци, но и към цялостните езикови способности в бъдеще.
Сядане
Би трябвало да се случи между 6-ия и 8-9-ия месец. То позволява на детето да опознава по нов начин обектите и околния свят, защото увеличава зрителния му обхват, но и освобождава ръцете, с които то вече може да изпълнява движения. Това е нужно за развитието на координацията око-ръка.
В същия период се появява и т.нар. „лепетна реч“ – вокални експерименти с произнасяне на звуци, които с времето се усложняват и се групират в срички. Закъснение при появата на лепетна реч е сигурен признак за очаквано закъснение в речта.
Пълзене, изправяне и прохождане
Продължава на страницата на Новите родители