Към третата си година детето опознава света активно с игрите си. Те включват все повече предмети и стават по-смислени и разнообразни. Първо проучва кой предмет за какво служи, а след това го включва в действие – подражавайки на възрастните.

В този период детето расте така интензивно както и преди, наддава на килограми и на височина. То обаче е много уязвимо, защото бурният растеж става на фона на незряла кръвоносна, дихателна и храносмилателна системи, обяснява  детският психолог Кристина Кисленко. 

То общува все по-активно и е необичайно подвижно – иска да изследва и проучи околния свят. Това създава риск от травми, наранявания, отравяния.
Бъдете нащрек. Без да ограничавате дето, му дайте възможност да укрепне и да се закали. Оставете го да ходи босо по тревата, по пясъка, по калдъръма.
Нека е голичко – да прави въздушни процедури или на брега да се плиска във водата.
Прекарвайте колкото може повече време на чист въздух.
Имунитетът се калява през лятото и ще е от особена полза за преходния сезон, когато хлапето ще се среща с вируси и бактерии.

Кое за какво служи

- то учи от първата година, но след втората вече има видим напредък.
Заедно с мама, то опознава предметите. Те може да са от бита – лъжичка, чаша, четката за зъби, молив, ключ или пък играчки – кубчета, камиончета, топки.
В игра хлапето се запознава с тях и усвоява как да ги използва.
Разбира, че с четка се почистват зъбите, ключът отваря врати, а от кубчета може да се постои замък.
Всичко това то учи спонтанно във взаимодействие с родители и възпитатели. Общите занимания са неговите практически уроци.

Не може да го накарате нищо да прави на сила

2-годишното е особено упорито в това отношение. Обяснението: в тази възраст отсъства волева регулация на поведението – малкото просто не може съзнателно да се подчинява на изискванията на възрастните. Затова трябва да направите изпълнението на задачите привлекателно и атрактивно за него.
Ако реши, то ще се научи и ще го прави.
Може да проявите хитрост – да заложите на природната склонност на детето да подражава поведението на възрастните.
Например мама подрежда две-три кубчета в кутията и оставя детето да продължи.
За да стане навик, ще трябва повторение и доста време. Но началото е сложено.

Някои схващат веднага модела и активно го пробват в живота. За други е нужно повторение – и то многократно. Но повечето дейности детето усвоява подражавайки.
В идеалния случай възрастният обяснява: „Ето четката за рисуване, първо я топвам във водата, а след това в боичката и рисувам – ето така.“
2-годишното възприема точно инструкциите и действа по указание.
При него мисленето трябва да е онагледено – да е съпроводено с действие. Така детето открива за себе си свойствата на предметите, закономерностите, причинно-следствените връзки.

Все още не може да си измисли игри

просто, защото е още малко и не може да си представи въображаеми ситуации. С играчките си то възпроизвежда това, което е видяло или, което вече е правило заедно с мама и татко.
В този етап на развитие се поставят основите на истинските сюжетно-ролеви игри, които са характерни за възрастта 3-6 години.
Сега обаче се засилва мотивацията за действие чрез игра. И ако до този момент вашият син/дъщеря е можел лесно да се откъсне от играта и да се насочи към друго занимание, то сега това ще е значително по-трудно.

Продължава на страницата на Новите родители