„Ако обикнеш себе си, ще обикнеш всички.

Ако си познал себе си, познал си цяла Вселена.

Ако уважаваш себе си, ще бъдеш във връзка със съвършенството в теб.

Ако вярваш в себе си, животът ще те подкрепи.

Ключът е в теб самия и ти носиш пълна отговорност пред себе си и живота.“

Това е част от житейската философия, която в Тибет се учи от люлката. Малката прекрасна държава на най-високия връх на Земята, която е част от Китайската Народна Република, проповядва будизъм. Последователите му в Тибет обаче не го възприемат като религия, а като наука за съзнанието. Монаси в храмовете в страната често не проповядват, а говорят за живота, карайки хората да погледнат на него от друг ъгъл.

Вярванията и полезните навици, възприети от тибетците, помагат на децата да пораснат пълноценни и самодостатъчни личности, възпитани в уважение към родителите си и към живота. Стойностно е да възприемем някои от правилата, които те прилагат в различните житейски периоди:

Най-важното – никакви унижения и телесни наказания!

Първи период: до 5 години

Отношението към детето е като към цар. Нищо не бива да се забранява, при необходимост просто му се отвлича вниманието. Ако прави нещо опасно, се прави уплашена гримаса и се издава звук на уплаха – детето прекрасно разбира този език. Това е времето, когато се оформят активността, любознателността и интересът към живота.

Детето все още не е способно да прави сложни логически връзки. Например, ако е счупило скъпа вещ, то не може да разбере, че за покупката на нова такава е нужно човек да работи много, да изкара пари. Така че разбира наказанието единствено като потискане от позицията на силата. Като резултата няма да го научите да не чупи ценни вещи, но затова пък ще го дресирате да се подчинява на по-силния. Това ли искате?

Втори период: от 5 до 10

Това е времето, когато към детето се отнасят като с роб. Дават му се задачи и заръки и се изисква тяхното изпълнение, като при това може да бъде наказван за неизпълнението им, но не с физически наказания.

Това е времето, когато активно се развива интелектът. Детето трябва да се научи да прогнозира реакцията на хората на своите постъпки, като предизвиква положително отношение към себе си и избягва проявите на отрицателно такова. Не се страхувайте да го товарите със знания през този период.

Трети период: от 10 до 15

Как да се отнасяме с него? Като с равен. Не на равно, а именно "като с равен", тъй като вие при всички случаи имате повече опит и знания. Съветвайте се с него по всевъзможни въпроси, предоставяйте и поощрявайте неговата самостоятелност.