Новаторска противоракова ваксина за първи път ще бъде приложена върху пациенти. Новото лечение използва генетично инженирана иРНК, за да насочи имунната система към разрушаване на туморите. Това е сериозна стъпка не само в борбата срещу рака, но и в персонализираната медицина изобщо, тъй като всяка ваксина е индивидуална, съобразена с пациента и конкретния тумор.

Тестовете, провеждани от Moderna Therapeutics, се състоят от няколко етапа. Първият трябва да установи безопасността на ваксината при хора, както и да проучи дали задейства имунна реакция. Първата фаза ще включва пациенти, които са имали солидни тумори и те са били премахнати, след което ваксината ще бъде тествана при пациенти, при които туморите не могат да бъдат премахнати, за да се види новата форма на лечение е ефективна.

За да се създаде индивидуализирана ваксина, клетките от тумора се анализират и се използва генетично секвениране, за да се идентифицират конкретните мутации в клетките, известни като неоепитопи. Тези мутации помагат на имунната система да различи да различи кои клетки са ракови и кои са здрави, като улеснява самият организъм да се бори с болестта. Накрая тези мутации се транскрибират върху един единствен къс иРНК, който се инжектира в тялото под формата на ваксина. Това кара имунната система на пациента да идентифицира по-добре раковите клетки и да ги унищожава.

Това не е първата противоракова ваксина, която навлиза в тази фаза на изследвания. Преди година учени съобщиха, че са тествали „универсална“ противоракова ваксина при пациенти и резултатите са били положителни. Начинът, по който работи, е подобен на настоящата.

Източник: IFL Science