Две нови изследвания подчертават как едни форми на похвала подкрепят и окуражават децата, докато други могат да навредят, като насърчават нечестността и лъжата.

Децата, които получават похвали колко са умни, са по-склонни да бъдат нечестни и да хитруват, за да поддържат положителния си имидж, показват проучванията, проведени от Института за изследване на образованието в Онтарио (OISE) към Университета на Торонто, Канада.

В първото изследване две групи деца на възраст от 3 до 5 години играят игра за познаване на думи. Когато се справят, децата от едната група получават похвалата „Браво, толкова си умен/а!“, докато другата „Браво, справи се чудесно този път!“ Тази малка промяна в акцента променя начина, по който децата гледат на справянето си със задачата.

Изследователите излизат от стаята и помолват децата да играят честно, като не гледат отговорите. Наблюдавайки със скрита камера, те установяват, че децата, които хвалили „колко са умни“ били по-склонни да надничат към отговорите.

Второто изследване открило същата зависимост, като показало как децата преписват повече на тест, ако им се спомене, че имат репутацията на умни.

Разликата в думите, които използваме, може да има огромен ефект. Макар и да мислим, че окуражаваме едно дете, като му кажем, че е страхотно, това го поставя под напрежение да запази положителния образ в очите ни. Което води не само до нечестно поведение, но и до повече стрес за детето. Вместо това трябва да хвалим действията и поведението на детето.

„Когато хвалим способностите на детето, това означава, че даденото поведение произтича от някакви стабилни характеристики, свързани с тези способности, например, да бъдеш умен. – казва  един от авторите, проф. Кан Лий. – Това е различно от другите форми на похвала, например за определено поведение, или за положените усилия.“

Източник: IFL Science