Има ли нещо по-вкусно от поръсените с риган, полети с лимон и зехтин салати, запечени зеленчуци, сирена; рибата, сготвена с морска сол и сервирана с ароматни билки, доматения сос, ухаещ на чесън и босилек; препечените хлебчета, виното и прословутите морски дарове? Всичко това напомня за лято, малко ресторанче на морския бряг, приятна компания и разкошен залез.

Oсвен неземно вкусна, средиземноморската кухня, която почитам като богиня на гастрономията, е и най-полезната на земното кълбо.

Ползите от средиземноморската диета се изследват от 70-те години насам, като е установено, че този начин на хранене, богат на плодове, зеленчуци, зехтин, бобови храни и ядки, помага за регулиране на телесното тегло, предпазва от сърдечни заболявания и може дори да излекува диабет. Но... Дори личното обожание не ме спира да призная, че има един единствен, но силен конкурент.

Японската кухня. Пестелива, с малко мазнина, с малко подправки, с изобилие от морски храни и никакви млечни продукти. С водорасли. Японската кухня, и особено диетата от остров Окинава с нейната традиция да се храниш, докато си 80% сит, е най-нискокалоричната в света.

Жителите на няколкото пренаселени и свърхиндустриализирани (следователно и свръхстресирани) източноазиатски острова имат най-високата в света продължителност на живота 82,5 години, честота на затлъстяването 3,5 на сто и един от най-ниските проценти на смъртност от сърдечни заболявания, рак на гърдата, рак на простатата, рак на дебелото черво и други масови убийци на световното население.

Eксперти са убедени, че преминаването към японски тип диета може да осигури същите ползи за здравето и на други места по света. Нека видим кои са нейните основни елементи:

Без десерт. „В Япония хората завършват храненето с чаша зелен чай или плод, вместо със сладкиши. Те се ядат с кафето или чая следобед, и порциите са много по-малки, отколкото европейските.“ - обяснява диетологът д-р Крег Уилкокс за „Дейли мейл“.