Да направим децата си по-умни – това е задача, която на пръв поглед звучи парадоксално. Как бихме могли, след като интелектът е в голяма степен природна даденост и зависи от социокултурната среда, която пък не можем на 100% да избираме и регулираме. Можем обаче да направим себе си по-щастливи хора, а оттам да направим такива и децата си. Това е напълно в нашите възможности. Но можем ли да направим децата си по-умни, пита "Мениджър Нюз"?

Според Ерик Бейкър - автор от сайта на американското списание The Week, можем. Той посвещава материал на темата, цитирайки редица педагогически, психологически и други научни изследвания и експерименти от САЩ и света.

Бейкър предлага 10 идеи, които ще ни помогнат да го сторим. На въпроса "Как да направя децата си по-умни?", той отговаря със следното:

1. Като ги запишете на музикални уроци. Множество проучвания, включително на Северозападния университет в Иванстън, Илинойс, показват, че музикалното обучение прави учениците по-успешни в класната стая. То действа "поумняващо" не само на децата, но и на хората от всички възрасти. С него дори могат да се намалят ефектите от остаряването при възрастните хора.

2. Като приемете, че е мит твърдението, че децата, които обичат да спортуват, стават по-глупави. Германско изследване от 2007 г. показва, че хората учат нови думи от чужд език 20% по-бързо след физически упражнения, отколкото преди тях. Една тримесечна програма за физическа активност може да засили кръвообращението в тази част на мозъка, която отговаря за паметта и ученето, с 30%. Ето защо децата, които спортуват редовно, често имат по-силен ум.

3. Като не четете на децата си, а четете с тях. Не допускайте те просто да гледат в картинките на книгата, докато вие им четете от нея.

4. Като им подсигурите тишина и спокойствие, за да се наспиват. Пропускането на 1 час сън нощем може да превърне мозъка на шестокласник в ум на четвъртокласник. Има връзка между оценките в училище и средната доза сън.

5. Като ги научите на самодисциплина, защото IQ-то няма особена стойност без нея. Самодисциплината определя кой ще бъде успешен в живота. Потвърждават го редица автори на книги и научни изследвания от поведенческата психология.

6. Като осъзнаете, че ученето не е пасивен, а активен процес, който се случва докато те вършат нещо. „Мозъкът ни се развива, учейки, но когато правим нещата на практика, не като само чуваме за тях. Ето защо за много деца е далеч по-добре да прекарват две трети от времето си за обучение като се изпитват, вместо като поглъщат информацията. Това е правилото на двете трети. Ако искате, да кажем, да запомните една страница, е по-добре да прекарате 30% от времето си като я четете и 70% - като се изпитвате какво сте разбрали”, пише Дан Койл в „Кодът на таланта” (The Talent Code). 

7. Като ги поощрявате с нещо сладко за ядене в правилните моменти. Някои автори посочват, че кофеинът и газираното може да бъдат полезни за когнитивното представяне и да повишат ефективността на системата за отделяне на внимание на мозъка. Сладкото и напитките с кофеин не винаги са вредни за децата - те могат да бъдат и много полезни, смятат наблюдатели.

8. Като разберете, че щастливите деца са успешни деца. Каква е първата стъпка да направим децата си щастливи? Като бъдем по-щастливи родители.

9. Като им подсигурите живот в хубав квартал, добро училище. Групата от връстници, с която израстват, има голямо значение. Обикновено мислим само за натиска, който връстниците оказват върху децата ни. Често забравяме обаче положителния ефект, който обкръжението им може да има. Един от най-лесните начини студентът в университет да си подсигури по-добро представяне на изпитите в бъдеще е като си намери умен съквартирант.

10. Като вярвате в тях. Има разлика, когато вярваме, че детето ни е по-умно от средностатистическите деца. Експеримент на Розентал и Лионор Джейкъбсън в САЩ го доказал още през далечната 1968 г. Изследователите казали на учители в начално училище, че в класовете им има определени ученици, които са „академични звезди”. Всъщност тези деца били подбрани съвсем случайно. Това променило отношението на преподавателите и в края на учебната година същите тези деца отчели средно 22 IQ точки повече, докато почти всички останали се развили, натрупвайки до 10.

Бележка за финал: Интелигентността не е всичко. Без морал и емпатия, истински умните хора могат да бъдат много страшни.