Да, говорим за главата. Отдавна психолози и теоретици на взаимоотношенията твърдят, че мъжете и жените са от различни планети. Теорията, че мисловният процес до голяма степен зависи от пола, е популярна от хилядолетия. В последно време обаче водещи невробиолози смятат, че тази гледна точка е абсолютен мит, който не се базира на никакви доказателства и аргументи.

По думите на професор Джийн Рипън от университета "Астън" в Бирмингам, женският интелект по никакъв начин не се отличава от мъжкия, предаде Рамблер.ру. Противоположните твърдения според нея са остарели и погрешни. Тя даже обвини някои изследователи, че подкрепят едно старо предубеждение.

"В средите на невробиолозите непрекъснато се предлагат неверни тълкувания и се злоупотребява с резултатите от изследванията за връзката между мозъчната структура и поведението", отбелязва Рипън. По думите й, тези мнения нарочно се популяризират, за да потвърждават стереотипите и да доказват, че биологични и структурни разлики между сивото вещество на мъжете и жените съществуват и че те обясняват социалните роли и статуса на двата пола. "Всички тези хипотези обаче са безсмислени. Между жените и мъжете има малки разлики, но общите черти са много повече", подчертава невробиологът.

Тя добавя, че в цялата история на човечеството биологическите предпоставки са се използвали като "доказателства" за социалните разлики между половете. През Викторианската епоха например учените глави настоявали, че жените не мислят със същата част на мозъка, като мъжете. През 50-те години на миналия век изследователите поддържали тезата, че женският разум се ръководи от хормоните. Днес пък се прокарва идеята за различната мозъчна структура на представителите на двата пола. "Няма обаче никакви реални доказателства за нито една от тези теории", заключава Рипън.

Австралийската й колега Корделия Файн напълно споделя тази гледна точка. По нейните думи, в неврологията на мъжете и жените няма никаква разлика и никога не е имало. Цялата разлика между половете е единствено във възпитанието, казва тя.

През юни немски учени развенчаха мита, че жените умеят по-добре от мъжете да се справят с няколко задачи едновременно. Дотогава се смяташе, че мултитаскингът е привилегия на прекрасния пол. Проведеният от екип от Института за труда, здравето и социалната помощ в Берлин експеримент обаче показа, че и жените, и мъжете се справят еднакво зле с прекалено многобройните отговорности.