Научните изследвания върху кафето най-често се съсредоточават върху ефектите от него върху физическото ни здраве, дали влияе върху риска от рак и сърдечни заболявания и как се отразява на организма ни като цяло. Но психологическите ефекти са не по-малко любопитни.

Ето само три от тях:

1. Кара ви да се фокусирате върху положителното

Изследване установява, че когато хората консумират 200 милиграма кофеин (две-три чаши кафе) 30 минути преди да изпълнят определена вербална задача, това се отразява върху повишеното внимание върху думи с положително значение, но не се отразява върху обработката на емоционално неутрални или отрицателни думи. Според учените причината е, че кафето увеличава невротрансмитера допамин (свързан с чувството на удоволствие) в зоните на мозъка, които са свързани с обработката на езика.

2. Горещото кафе ни кара да виждаме другите в по-топла светлина

Има ли връзка между физическата и междучовешката топлина? Теория и експерименти ни убеждават, че има. Една и съща част от мозъка, известна като инсула, участва в обработването и на двете явления в мозъка. На базата на това учени конструират любопитен експеримент: Участниците влизат в асансьор, придружени от член на научния екип – жена, която държи в ръка чаша кафе и няколко тетрадки. Докато пътуват в асансьора, тя се обръща към всеки с молба за подържи чашата, докато запише нещо. Веднага след излизане от асансьора участниците получават по едно описание на непознат човек, която личност трябва да оценят. Хората, които са държали горещото кафе посочват, че непознатия човек има „по-топъл“ характер – че е по-любезен и по-щедър. Резултатите потвърждават схващането, че топлината е свързана както с физическите, така и с емоционалните преживявания.